tisdag 30 december 2008

Juldagen

Juldagen började med lite fågelspaning. Ett äppelträd som står precis utanför köksfönstret har massor med mat åt fåglarna, så jag passade på att ta kameran med mig ut och fota lite. De roligaste fåglarna vågade inte komma fram och visa sig när jag var ute, men några vanliga sorter var modiga nog. Först ut var en talgoxe.

En blåmes hängde uppochner på en talgboll.

I ett träd en bit längre bort satt domherrarna och spanade.

Och i trädet jämte dem satt det två hackspettar.

Så flög en av dem iväg.

Sen kom Husse och Vessla ut. Efter morgonpromenaden la jag ett spår åt henne på fältet utanför och nu var det dags att se om hon hitta det. Men först blev det lek.

Starten på spåret gick riktigt bra, men sen luktade det nog för mycket rådjur, för Vessla bara flaxade runt och letade rådjurspluttar :o(

Men hon fick visst sin belöning i slutändan ändå. Det blev lek med läderlappen.

Här kastar sig Vessla iväg efter lappen.

Vessla poserar på ängen med Husses föräldrars hus i bakgrunden.

Ska vi leka mera nu, Husse?

Men det blev lite träning med Matte. Sitt fint.

Klättra på Matte ;o)

Stå och sträcka på sig.

På eftermiddagen blev det ånyo en promenad. Det var kallt och klart väder.

Vessla fick posera lite i det fina vädret.


Slutligen nådde vi fram till sjön fryken. Den hade inte frusit, det är ju en ganska stor sjö. Men Vessla blev nöjd och glad och vild.

Släpp i mig, jag vill bada! Snälla!!!

Men det blev inte så mycket bad för lilla fröken. Hon fick snällt hålla sig på land.

Åhh, jag vill bada.

Sen traskade vi hemåt igen. Fast Vessla hade nog lite dragning åt ett annat håll.


På annandagen åkte jag och Husse till ett köpcentra och tittade lite på rean. Och när vi kom hem igen så kom Husses storebror med familj på middag. De har ett tvillingpar på två år, så vi undrade lite hur Vessla skulle klara av det. Men hon skötte sig faktiskt riktigt bra. Framför allt när vi slappnade av. Det är ju inte speciellt ofta som Vessla får möjlighet att umgås med barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar