torsdag 1 november 2007

Snart halvtid...

På söndag fyller V-valparna 4 veckor och då är det halvtid. Då har vi alltså väntat hälften av tiden. Sen är det bara 4 veckor kvar och så får vi åka och hämta våran Vessla. Vi håller på och planerar ett besök i valplådan. Förhoppningsvis så ska vi kunna åka upp nästa helg, dvs när valparna är 5 veckor. Vi längtar något otroligt efter att få se de små trollen och kela lite med dem. Bodil säger att de är väldigt glada och trevliga när de får besökare. Det låter väldigt positivt tycker jag. Då vår högsta önskan är att få en hund som fungerar bra socialt.

Vi sitter och funderar massor på hur vi ska uppfostra lilla Vessla. Vilken teknik som vi ska använda oss av och när. Vi har tänkt oss att använda klicker för att kunna belöna rätt beteende snabbare, men vi funderar även på om man inte borde använda ledarskap á la Cesar Millan i vissa situationer. Jag har i alla fall beställt en bok av Cesar för att läsa lite om hans tekniker i mer detalj och sen efter det så får vi väl se lite vad vi bestämmer oss för. Ska försöka snacka med lite andra hoffeägare och se vad de tycker skulle passa bäst. Det finns ju vissa saker som känns helt självklara för oss, t ex att hunden ska sitta ner och titta i ögonen innan den får äta mat, men ska man lära in det genom klicker eller ska man köra via ledarskap? Samma sak för att inte flyga fram till ytterdörren och hälsa först. Ska man klicka när hunden gör rätt, dvs sätter sig och väntar på sin tur, eller ska man bara säga att här går en linje och den går du inte över utan att få tillåtelse, á la ledarskap? Dvs det här är mitt område, tills jag tillåter att du kommer in.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag tänker nog som ni. Att blanda lite metoder beroende på situation. I vissa lägen passar klickermetoder bättre och i andra passar Ceasarmetoder bättre. Jag tror inte det finns en metod som passar allt. Eller jo, det skulle vara sunt förnuft då! :)

    SvaraRadera