måndag 20 april 2009

Hoffeträff GMBK

Hejsan, nu ska jag ta och berätta om vad vi hittade på igår. Så läs noga nu. Det kommer att bli en lång historia, med många bilder och förhoppningsvis så bjuder jag även på några skratt.

Jag fick möjlighet att hälsa på en gammal bekant. Vi möttes senast för ungefär ett år sen. Jag var tydligen lite mindre då, men jag var fortfarande lika tokig nu som då ;o) Puss i örat!!!

Den här lille grabben, ja hoffen alltså, är Simba (från Bergenhovs kennel). Han är dock inte så liten längre. Vi sågs senast för ungefär 3 månader sen och då var han ganska liten.

Men söt är han fortfarande och vi flirtade lite med varann emellanåt.

Nu Husse är det dags att träääääna!!!

Därborta ligger Aramis och latar sig, eller tränar han sin Matte kanske.

Simbas Husse gick med en massa köttbullar i munnen. Tänk om man hade en sån Husse! Simba sitter fint fot.

De hann visst med lite kel också. Mysigt det ser ut.

Efter ett tag samlade vi ihop alla människor och började träna dem i att gå runt mellan varandra i ring.

Emellanåt krävde vi belöningar. Goda belöningar ska det vara!

Här kommer Tosca med sin Husse Magnus. Titta vad duktigt hon leder honom runt.

Och här kommer Husse och jag. Jag leder honom mycket genom ögonkontakt. Det känns viktigt tycker jag. Annars vet man inte vad han kan tänkas hitta på!

Så här kan man se ut när man försöker hålla koll på både hoffar och Husse. Jag bjuder på den här ;o)

Titta! Snyggingen Simba kikar in mig i smyg. Det märkte jag inte förrän jag gick igenom bilderna.

Därefter ville Husse träna på att gå i en korridor mellan människor och hoffar. Det fick jag väl gå med på. Återigen leder jag honom genom ögonkontakt.

Han klarade både hoffar och människor, utan bekymmer.

Sen var det Aramis och Ingelas tur. Observera att godis ges i stora mängder till oss hoffar under den här övningen.

Är du redo nu, Stefan? Har du laddat med köttbulle i munnen åt mig? undrar Simba. Ok, då kör vi!


Med köttbulle i munnen är han extra lätt att leda, säger Simba. Måste testa det där någon gång med min Husse. Hmm... nästa gång vi ses måste jag fråga Simba hur han lärt in det. Om han klickat fram beteendet eller hur han gått tillväga.


Titta så glad Simbas Husse blev när Simba lekte och busade med honom. Husse och Matte har nästan glömt hur det var när jag var den där som busade. Vi växer ifrån det med åldern, vi hoffar.

Och då inser människorna att de faktiskt saknar våra hyss.

Här ligger Tosca och vilar upp sig. Hon kikar lite överseende på Simba.

Haha, här kom ett rejält hofferyck. Vi fick se ett par olika varianter av hofferyck. Vänta bara.

Jag börjar lita mer och mer på Husse och kan låta honom gå utan att hålla i kopplet i bland. Här jobbar vi på en inkallning. Jag sitter kvar och väntar.

Och sen skuttar jag iväg mot Husse.

Hmf, infångad. Vad hände här egentligen? Jag tror tassarna slant lite när jag la in bilderna. Jag sprang faktiskt och satte mig fot hos Husse. 

Nu börjar träningen bli riktigt rolig. Vi började jobba på budföring och då får vi ju springa. Det är sånt som vi hoffar tycker om. Först ut var Aramis som skulle förevisa för alla andra hur det skulle gå till. 

Sen fick Tosca visa vad hon kunde också. Springa till mottagaren gick toppenbra...

... men sen sprang hon hellre till Husse på tillbakavägen.

Sen var det min tur. Springa till mottagaren Ralf gick jättebra. Kolla vilken fart!

Men sen krånglade det till sig. Jag visste inte riktigt vad han ville. Skulle jag sitta fint för att få godisen från handen?

När det inte funkade, så testade jag att klättra lite, men inte det heller funkade.

Så jag la mig ner. Duger det här då?

Men det var tydligen sitt som gällde. Jahaja. Nu fattar jag. Sen skulle jag springa tillbaka till Husse.

Starten gick riktigt bra! Fin fart!

Men vänta lite, vad är det där?

Måste bara göra en liten avstickare. Och sen rusade jag i full kareta till hela gruppen som stod och tittade på oss. Där hittade jag Tosca och vi visade upp oss för varandra. Men sen helt plötsligt stod Matte bara där och hade fångat mitt halsband. Attans. Slut på leken för den här gången, och sen gick vi visst till bilen. Jag fick INTE vara med på gruppfotograferingen.

Tosca skämdes visst lite, eller nått, för hon vände rumpan åt fotografen. ;o)

Men sen gick det visst bättre. Här har vi nästan alla som var med på träffen. Från vänster Magnus, Tosca och Pia, i mitten Stefan och Simba och till höger Ralf, Aramis och Ingela. Husse och jag är vid bilen och Matte är fotograf, som vanligt.

Efter att Hussarna och Mattarna fikat en stund blev det ett till träningspass. Aramis visade vad han lärt sig på sista tiden. Han gick stolt och bra på den lilla stegen.

Det ville Tosca och Magnus också prova. Det var dock lite på lite ostadiga ben som Tosca tog sig över stegen.

Men oj, Tosca kraschade visst.

Nej, hon skulle bara rulla sig i gräset. 

Tosca fick posera lite för kameran.

Sen var det Simbas tur.

Simbas Husse tänkte träna apport, men vad tänkte Simba göra egentligen. Han står och spanar in mig, tänker han komma hit eller tar han apporten?

Åh nej, han valde apporten före mig!!! Stön och suck. Trååååkigt! Vi som kunde lekt och busat hur länge som helst!

Men han fick visst kampbelöning. OK, jag får väl acceptera det.

Tosca tränade på hopp över hinder. Hon säger att hon i vanliga fall inte hoppar över föremål som är lägre än 2 meter, men eftersom hennes Husse så gärna ville, så gjorde hon ett undantag idag. Dock valde hon de allra flesta gångerna att ta stöd med tassarna på hindret.

Här kommer en laddad Aramis. Nu ska det tränas, tänkte han nog. Men...

... det blev gemensam vilostund. I två minuter låg vi och tittade på Hussarna och Mattarna som stod på en konstig linje. 

Magnus spanade på något i luften och detsamma fick jag nog i min nos. Vad det var vi hittade, det avslöjar vi inte. Jag låg dock kvar på min plats.

Som avslutning på träningen så fick jag träna på att gå helt lös på planen. Lite inkallning, full fart fortfarande.

Lite fotgång och lite "mellan moment gång". Här går jag spontanfot med Husse på väg mot gruppen. Men när vi nästan är framme så hör jag att Tosca och Simba varnar för en inkräktare. Jag som var lös, kastade mig iväg. Måste ju kolla vad det var för någon. Kommer fram till en gubbe med en schäfer. Gubben verkade bli lite sur. Men det var ju jag som tränade på den planen, eller. Blev lite förvirrad och hamnade på något sätt i en bäck med förorenat vatten innan Husse lugnt halade in mig.

Därav ser jag lite blöt ut på resten av korten. Efter en kortare paus fick jag träna vidare lite med Husse. Det var ju tänkt att vi skulle träna på ett hopp över hinder innan vi slutade. Så här kommer det. Tog visst i lite för mycket den här gången.

Något lite högt över hindret kanske. 

Efter träningen så gick vi in i skogen en sväng. Jag och Tosca fick springa lösa och toka runt. Vi testade lite vem som bestämde i början, men sen bara lekte vi och jagade varandra. Vi hittade lite lerpölar att bada i. Matte bara skrattade när jag dök ner i en rejäl lerpöl och nästan la mig ner. Sen var det ju den där pinnen som jag kände fanns på botten av pölen. Inte kunde jag låta bli, utan jag stack ner huvudet och grävde upp den ;o) Husse var inte helt nöjd. Ute ur skogen hamnade jag under en iskall slang och blev tvångstvättad. Eftersom Matte var tvungen att hjälpa till finns inget bildbevis därifrån. Nedan står Tosca och tittar på sin Husse. Tror du verkligen att du ska lyckas lura mig dit, säger hon.

Kom nu Tosca, säger Magnus. Men...

... det slutade med att hennes Matte också fick hjälpa till. Pågående mutor hjälper till när man tvingas utstå kallt vatten.


Väl hemkommen från den här underbara träffen hamnade jag visst i duschen igen. Husse sa att jag stank och att det inte var något att välja på än att duscha och schamponera mig. NU igen. Det var ju knappt en vecka sen sist, tror jag. Alldeles för trött för att protestera fick jag stå mitt kast. 

Förresten, beröm till er som orkat läsa hela vägen hit! Nu tänker jag ta kväll,
ha det så bra, tills vi hörs nästa gång!
Tass på er,
Vessla

4 kommentarer:

  1. Stefan med Simba20 april 2009 kl. 23:12

    Åhh vilka härliga bilder! Så många fina på mig och Simba dessutom...
    Jag inser att jag behöver öva på att se lite gladare ut. Ler ju bara när Simba hade ett av sina sitt tokryck!
    Bra fart på Vessla på budföringen måste jag säga. Hon ser ut som en gepard eller ja, som en vessla...
    Tack för en härlig dag och hoppas vi snart kan ses igen. Idag var vi och röntgade Simbas halta bakben. Får besked om en vecka...
    Ha d!
    Stefan

    SvaraRadera
  2. ARRASFLOCKEN säger, jättetråkigt att missa den här träffen men så är det ibland. Vi hade en bra dag på kursen med lydnad och blodspår. Mycket störningar i form av folk hundar hästar osv. Härliga bilder från er träff. Hoppas det blir GMBK snart igen, lite lagom att åka för oss i Varbergstrakten. Hälsningar Läjsingarna med Arras o Ayla

    SvaraRadera
  3. Å så härligt ni ser ut å ha haft det! Massa mer sol än vad vi hade=) Duktiga ni är som håller liv i våra gamla ideer på träffarna med kontakt träningen m.m. Super! Nästa gång satsar vi på STOR grupp=) Var så länge sen vi träffa er nu! Kram på er

    SvaraRadera
  4. Suveräna bilder! som vanligt ;)
    Det var riktigt skoj att träffas träna och leka.

    Ha det bra!
    /Magnus & Pia

    SvaraRadera