lördag 24 juli 2010

Skogen, spårning och svamp

Idag for vi till skogen som också kallas svampstället. Som vanligt blev det både lite svamp och ett spår med Vessla. Hon var på redan när vi lämnade bilen och drog mig (Husse) upp för backarna. Bra det, för jag var lite trött idag.

När vi kom till ett bra ställe fick Pia gå ut ett spår och i väntan på att det skulle ligga till sig så fikade vi lite gott. När jag selade på var Vessla på gång direkt och tog upp spåret utan några problem. Hon gick ganska snabbt i början och markerade men tog inte upp första apporten direkt. Det var en plastring tror jag. Sen irrade hon lite till höger om spåret och missade en apport innan hon kom på spåret riktigt bra. Efter detta gick hon som ett ljus, bra tryck i linan och nosen hela vägen ner i backen. Tredje apporten var en snusdosa som hon plockade och när jag öppnade den fick hon smaska i sig en massa göttig leverpastej. Ja, det var poppis. Sen spårade hon ännu bättre och tog nästa apport samt slutet helt perfekt. En jättelyckad spårning efter uppehåll på säkert 9 månader. Vi får köra vidare med spåret lite bättre...

Vessla fick springa lös under kontroll mest hela tiden. Visserligen tog hon ett par vändor lite för långt när hon sökte efter något, men bättre med mycket Vessla och lite Weasley än bara lite Vessla... om jag nu förstår vad jag menar. Hon skötte sig bra iaf.

Vi hittade en del kantareller också, dock hade de behövt en vecka till för att växa till sig men ett antal påsar i frysen iaf. Ska bli gott lite senare i år.


På slutet poserade Vessla uppe på en trädvälta... hon är allt lite hög fortfarande :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar