måndag 4 april 2011

Fortsatt träning

Igår när Sandra och Vinna hade lämnat oss var vi hemskt trötta hela högen. Men det kändes som om vi skulle träna lite iaf så jag och Vesslan gav oss ut på kvällen när det var helt ok väder.

Planen var att köra vidare på de framsteg som vi gjort med apporten och rutan de senaste passen. Som vanligt började vi med lite uppvärmning a la frivilligt följ. Det blev lite fram och tillbaka, lite svängar och många kastade godisar.

Sedan började vi med rutan. Jag lade Vessla och ställde ut rutan. I rutan lade jag targeten och gick till Vessla och ledde henne ca 10 meter från och riktad mot rutan. När jag släppte halsbandet så springer hon in i rutan och tassar targeten - perfekt! Detta upprepade vi ytterligare 2 ggr och det gick ganska bra. Bara ganska för tempot var lite lägre idag. Har kommit på efteråt att hon nog varit lite sänkt av sitt skadade öra.
Lite senare under passet körde vi 3 rep till, den sista utan target och då sprang hon inte hela vägen in i rutan, så det blir fortsatt rätt in till target och bygga på det som gäller.

Som nästa moment blev det apporten. Vessla har sprungit ut bra, greppat bra och sprungit in bra på sistone. Idag körde vi först 2 sådana reps och sen krävde jag sittande i fot innan jag slängde apporten. Ytterligare ett steg idag blev stimulikontroll med "apport" för att hon skulle springa ut, och det funkade mycket bra!

Fjärren går lite sakta framåt eller kanske i sidled. Det känns som om Vessla blir lite bättre på att bjuda på lite längre avstånd, men inte helt bra. Hon är lite fuskig i rörelserna, speciellt när det gäller att lägga sig. Ibland lägger hon sig 90% utan att lägga ned armbågarna helt. Det är ju såååååå svårt att se det när det går så snabbt, man har en tusendels sekund på sig att avgöra om det är rätt eller inte.... och ibland lägger hon sig och reser sig på samma gång, blixtsnabbt. Ibland har jag råkat klicka detta flera gånger på raken, så jag förstår att hon fortsätter.
De gånger som hon gör bra på avstånd försöker jag mig på jättebelöning, men då blir det heller inte några upprepningar. Det är nog det som är det svåra med avståndet, svårigheten att belöna och sen fortsätta direkt.

När vi sedan körde lite fot så började hon plötsligt att prova massa saker. Ställanden t ex, skulle jag inte ställa mig nu husse? Annars är fria följet inte lika bra som i höstas, vi måste hitta lite mer energi och glädje i det igen.

Sista saken vi körde var lite plats. Först frivilligt ned och Vessla fick ligga 2 minuter på ca 20 meters avstånd. Efter detta ville jag testa lite mer på utom synhåll. Först körde vi ca 10 sek bakom en container på ca 15 meters håll. Hon låg toppenbra. Sen körde vi ytterligare 30 sek på samma sätt och jag kunde se henne under containern, superbra! Då blev det godisregn, duktig Vessla!

Jättekul att komma igång med träningen igen, hoppas att det fortsätter nu. I år ska vi förhoppningsvis tävla innan september, även om vi har ljusår kvar på spåret för att tävla i lägre. En sak i taget...

1 kommentar:

  1. Hej!
    Vad duktiga ni är som tränar på "ler".

    Ha det gott // Marina

    SvaraRadera