fredag 8 april 2011

Rutan och bortblåsta

Igår var det dags för hundsim, massage och Husse-laser. Trodde vi iaf. Belinda som vi har som hundfysio hade hemsk migrän och måste ställa in (stackare) så vi fick en ledig kväll. Lika bra var kanske det för det var älskade Färjestad på TV och det går ju inte att missa...

Istället tog vi en träningstur före maten... men det blåste så mycket att det nästan inte gick. Tyvärr var den plats vi tänkt vara på upptagen så vi fick knata hem och träna på ängen bredvid vårt hus. Det gick ju bra iaf, så kanske ska vi planera att vara där lite mer, dock är det oslaget gräs och rätt så knöligt.

Planen var att träna rutan, fjärren och ställande under inkallning. Och det var vad vi gjorde. Efter lite frivillig fot a la uppvärmning (med en glad och ivrig hoffe vid min sida) så ställde vi upp rutan. Första skicket lade Pia ut targeten och jag släppte Vessla på ca 15 meters avstånd. Vessla hittade en pappersbit precis på invägen i rutan som hon stannade upp på först, men sen hittade hon targeten och belönades med klick och godis. Det upprepade vi fast nu lade vi inte ut targeten igen utan jag tog bara Vessla bort från rutan och släppte henne. Det gick bra ett par gånger och mindre bra några gånger då hon antingen sprang till en kon eller velade lite fram och tillbaka. Efter att ha vilat en stund körde vi lite mer och belönade med kastad kamp och mer energi, då visade Vessla bättre träffsäkerhet på targeten också. Gäller att fortsätta så här för att säkra detta grundmoment. Jag har (fuskvis) lagt in kommando "rutan" på detta, jag vet att det är för tidigt men men men...

Fjärren idag inriktade vi på läggande på avstånd. Jag satte Vessla och backade ca 3-4 meter och hon fick sedan bjuda på beteenden. När hon lade sig blev det jackpott. Efter några lägganden på detta sätt testade vi med kommando på samma avstånd, och det gick väldigt bra. Bra belöningar när hon lade sig bra och snabbt. Men det är svårt att inte bli lurad när hon är toksnabb ned och direkt uppe igen... gäller att hålla inne med klicket lite granna...
Vi nöjde oss med rätt så få upprepningar - det går åt rätt håll med detta också.

Inkallning med ställande har vi kört en hel del, utan inkallande. Jag har backat från Vessla och hon har följt efter, varefter jag klickar när hon frivilligt ställer sig (på rätt sätt). Just detta har gått väldigt bra men det har varit svårare och lägre frekvens på att hon ställer sig när jag inte backar eller på längre avstånd. Idag testade vi att jag först körde grundövningen och sen gick vi vidare till att Pia höll i Vessla och jag backade undan lite längre. När Pia släppte Vessla så började jag backa och Vessla stannade faktiskt på lite längre avstånd från mig. Jipppie, externbelöning bakom Vessla hos Pia med kastad leksak. Det gick inte att ta det vidare till att jag stod stilla, men vi får köra vidare på detta lite mer innan det måste funka. Vi måste ha dels fart i det vi gör nu och dels ett bra ställande. När det sitter även om jag backar borde det gå att gå vidare eller i värsta fall lägga på kommando (=misslyckande i klickertänket).

Imorgon är det träningsdag med Hoffegänget på Backamo, vi hoppas på bra väder och bra humör och ork. Ser verkligen fram mot att komma ut och tävla snart, även om snart är en ganska osäker tidsbestämning just nu :-)

Over and out,
Husse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar