onsdag 4 september 2013

Spåret från RM

I helgen gick jag och Vessla ett spår på RM och såhär såg det ut till slut. Vädret och förutsättningar var i stort sett perfekt, så det kan vi inte klaga på. 

Upptaget. Kändes väldigt bra, nåväl i något sakta tempo.



Först en sträcka på lite skogsväg / ledningsgata för att sedan tvärt sväng in i skogen och gå en massa på liten stig. Var vi verkligen rätt? Ja, vi hittade en apport efter ett tag så - Ja.

Det fortsatte i samma stil, rätt ok tempo och rätt så rakt fram även om det var lite svängar och omtag här och där. Ytterligare någon apport har jag för mig.

Sen började vi kroka oss en del. Vessla först och jag efter och flera gånger trodde jag att Vessla tappat bort sig men jag lät henne ta om varje gång och hon hittade framåt. Några riktiga ostkrokar sist på denna bild!!!

"Nere vid sjön" hade vi igen riktiga problem. Efter en apport så tappade Vessla bort sig ordentligt och virrade om och om igen på samma ställe. Kroken efter går hon direkt på spåret men vänder nedåt (helt utan anledning?!), för att sedan fortsätta åt rätt håll igen. Gött!

Efter detta gick det fint en sträcka igen och jag började längta / leta efter slutapporten, men vi hittade bara 1 liten. Bra tänkte jag som började tro att vi gått över lite för många.

 Sen kommer nog avsnittet där vi åkte ut. Efter en bra raksträcka fortsatte Vessla rakt fram in i ett tätt granområde, för att sedan fortsätta över ett krondike (där spåret verkligen inte gick), tillbaka på andra sidan längs diket och sedan tillbaka igen. Här gjorde jag ett omtag en bit tillbaka och hon hittade på spåret och tog upp det igen. Fler förlorade minuter dock. Vi spårade ut mot vägen och ha riktiga problem här ute när allt bara ledde mot "söder" där det låg ett hus nära. Det är väl slut här någonstans tänkte jag och letade igen efter slutapport. Efter ett tag gick vi dock lite tillbaka och fick upp spår norrut. Och hittade en apport. Bra bra. Men nu visste jag att tiden höll på att rinna ut så vi släppte alla spärrar och jag lät Vessla spåra med mig springandes bakom i ett tempo vi aldrig haft innan. Avsnittet gick faktiskt bra men vi kom till slut ut på vägen, oj nu har vi gått över slutapporten tänkte jag (åter igen) och bad Vessla leta efter den strax innan vägen. Men istället tog hon upp spår och gick 75 meter längs vägen och hittade slutet. Snyggt gumman! Med 6 plus slut kändes det rätt så bra, även om jag med stor säkerhet visste att vi förmodligen skulle nolla pga tidsfel. Något surt, men det är så bra vi är på spåret just nu.


Hela spåret såg ut såhär och man ser ju helt klart var vi har tappat minst 10 minuter på "slarv".

Allt som allt ett bra arbete där vi inte gav upp - det tar vi med oss till nästa spår. Väldigt synd att det inte blev poäng på upptag plus 9 på spåret, då hade vi gått ut och haft kul på appellplanen och uppletsrutan också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar