måndag 9 september 2013

Svartedalen

I söndags blev en väldigt trevlig dag. Vi hoppade in i bilen och åkte till Svartedalen och Klarevatten för att träffa Patricia och dogsen. Ljuvligt!

Spår och uppletande stod på schemat. Peppe fick ett spår som Patricia gick ut. Han knatade iväg i lagom tempo. Tyvärr försvann en buse i skogen längs med vägen...

Så var det Diesels tur. Här är det bra tryck i linan.

Spåret gick än hit än dit.

Blev mycket nöjd med den "nya" spårlinan som vi fått ärva från Husse och Vessla. Den är bred och har lite gummi-inslag, så med handskar på så går det att få stopp på grabben, utan att jag behövde ha ett ankare bakom mig!

Var bara någon sträcka där det var lite svårt att hålla emot.

Här har vi hittat bollen som var slut. Diesel blev väldigt glad och Matte också.

Jippy!!! Som en galning flyger han fram genom skogen. Inte en tanke på att ta det lugnt!

Så var det då dags för Vesslas spår, och hon såg laddad ut när hon gick mot starten.

Vessla står och kollar in spåret medan Husse pillar på telefonen.

Så bar det iväg.

Den här gången var det Matte som var spårläggare. Brukar ju inte fungera så bra, men vi gjorde ett försök. Matte skulle lägga ett spår på 5-600 meter. Mmm.. gick ju sådär. Efter kanske 900 m la jag en slutapport, men då hade jag så långt kvar för att ta mig ut ur skogen att jag efter 1 km la slut nr 2. Nedan en bild från utläggningen. När jag sedan skulle ta mig ut ur skogen var det ett stort träsk i vägen som jag fick leta mig runt. Tog ungefär 500 meter innan jag kunde komma ut ur skogen. Puh.

Efter kommer Vessla och Husse. Ser ut som att de följer spåret riktigt bra. Tyvärr låg några apporter kvar i skogen efteråt, men det känns som att hon följde spåret väldigt noga. Det svarta sträcket markerar ungefär var sista slutapporten låg. Vessla hade missat slutapport 1 så Husse visste inte om spåret var slut, och lät Vessla fortsätta spåra. Och hon följde mitt spår hela vägen ut till vägen. 

Under tiden fick Zimla en chans att gå ut i skogen och följa Patricia och Peppes spår för att se om hon kunde hitta den försvunna busen. Tyvärr ingen buse, men Zimla gjorde ett toppenspårarbete och lite snabbt fick Patricia slänga ut ett slut på spåret. Duktig tjej!

Sen blev det dags för uppletande. Försökte låta Diesel köra först för att minska på hans gapande i bilen. Jo visst. Inte då. Han gapade och gapade. Men först upplet. Fokus!

Hittat föremål och kommer springande med det. Han hade återigen lite svårare för att få med sig föremål hela vägen in till mig.

Bäst att ha tungan rätt i mun när man ska leta föremål.

Patricia och Zimlas tur. De gömde sig bakom ett träd.

Aha, där var de. Fint fokus.

Men vad nu? Har föremålen försvunnit nu igen? Hallå...

Vesslas tur och hon gillar uppletande skarpt. Jobbade på bra trots att hon inte vilat så länge efter spåret.

Oj oj, tappat föremålet!

Tvärnit! Vänd om hämta. Tänk om hon kunde lära sig att knipa ihop käften och inte glappa så dant. Då skulle det bli riktigt riktigt bra.

Sen var det Peppes tur. Han galopperar fram som en kalv i skogen.

Matte jag har det! Titta!

En stilstudie i Peppes ingång med föremål.



Diesel fick köra en andra gång och så även Vessla. Efter ett par inhämtade föremål fick Vessla lite fnatt. Det kliade nog i snoken, så hon dök ner i mossan och gottade runt sig, avslutade med att ligga på rygg och sprattla med benen innan hon återigen kunde jobba vidare.

Innan vi åkte hem fick de såklart bada en stund i det sköna vattnet.

Vessla retades lite med pinnen. Ska jag ge den till dig, Husse? Nä, tror inte det...

Men hon fick ett kast till.

Sen var det Diesels tur. Han hade det lite jobbigt när han skulle ta sig till sjön, för han fick inte dra. Ute på bryggan stod Matte och Vessla och Husse var så elak. Skulle gå fint hela vägen. Blev tillbaka till bilen en gång för paus, sen gick det efter ett par försök att gå ner till stranden. Där blev det full fart i plurret.

En fin kille sticker upp med huvudet ovanför vattenytan. Tennisbollen på plats.

Han simmade lite sämre den här gången mot senast. Tror han var lite stressad. Såg ut som att han galopperade fram i vattnet. Eller om det var fjärilssim han försökte sig på.

Avlämning av boll...

... redo för nästa kast!

Tack Patricia för en toppendag och för finfika. Gott gott! Skickar en stor kram till dig!

2 kommentarer:

  1. Det var en himla trevlig dag! Såna vill vi har måååånga fler i höst :-) Go uppis och härliga kort som vanligt <3

    SvaraRadera
  2. Tack Patricia! Håller med dig fullständigt. En toppendag som vi vill ha många fler av i höst!

    SvaraRadera