söndag 15 september 2013

Träning för Karin

I torsdags träffades jag och Linda för att ha ett träningspass för Karin Haglund. Det var lite stressigt på väg dit. Mötte upp Husse, hämtade på dagis, åkte till träningen, Husse och Vessla for iväg direkt för att Björn skulle ut och träningsgå spår inför helgens elittävlingar på GMBK. Vi var på ett ställe som jag aldrig varit på tidigare, med fotbollsplaner åt alla håll kändes det som. Många barn som sparkade boll än här än där. Och Diesels favoritföremål är ju fotbollar, så jag blev lite osäker på om han skulle kunna fokusera. Men så åter till träningen. Jag och Diesel började och vi tittade på linförighet först. Diesel kändes pigg och fokuserad! Han brydde sig inte om alla bollar som flög runt oss. Karin tyckte att jag skulle överjobba vänstersvängar lite mer, så att Diesel inte fuskar. När det gäller högersvängar har vi lite mer att jobba på. Där kan jag använda höger hand för att ge belöningar och på så sätt få Diesel att jobba fram lite längre. Vi tränade även på att få in sitt i halt. Än så länge tyckte Karin att jag skulle hjälpa honom med en hand upp framför för att få honom att sätta sig snabbt och gärna klicka precis när rumpan for i backen.

Sen jobbade vi på framförgåendet. Här ska vi jobba vidare med godis. Undvika att använda boll för han har tendenser att gå alldeles för fort. Kasta gärna godisbiten på Diesel så att han stannar upp och inte får chansen att dra iväg framåt i belöningen. Jag trodde inte att han skulle kunna starta utan att jag ger kommando, men det var inga problem. Han reagerar bra på att jag bara börjar gå framåt. Så det var skoj att se. Det kan vara bra inför framtida framåtsändande. Sen tyckte Karin att jag skulle börja jobba på att han kan gå ut från min sida på kommando.

Lite "vila", dags för Linda och Pontiac att jobba. Diesel vilade genom att vilja stå på två ben och hoppa och skälla. För han ville ju vara med och leka med Linda. Fick jobba en hel del på att han skulle kunna slappna av. I vårt andra pass tittade vi på apportering, men nu var han lite mer ofokuserad och ganska sladdrig. Vi fick lite tips på förbättringar och det ska vi jobba på. Dels ta från handen, dels från marken, undvika att ta apporten i handen. Vi fick även tipset att börja jobba med vittringspinnar och försöka lära in att hålla fast en sån. Och sen börja lägga på omvänt lockande. I samma pass tittade vi även på snabba lägganden från sitt. Diesel ville mest leka ekorre, tills jag fick tipset att hålla handen längre ifrån honom. Då gick det bättre. Svårt för grabben att sitta kvar medan jag drar ner handen till marken.

Som avslutning på träningen tittade vi lite på uppbindning. Diesel har ju börjat bli helt rabiat när han blir uppbunden. Står och vrålskäller som en galning. Så det jobbade vi lite på och det gick ganska bra nu när han var ganska trött. Karin hjälpte mig genom att hålla koll på Diesel så att jag kunde stå med ryggen vänd mot honom och sen belöna när han satt lugnt och stilla. Det gick riktigt bra och han gav sig ganska snabbt med sitt skällande. Men här behöver vi verkligen jobba vidare.

Det blev en bra träning. Får se när vi kan köra någon mer gång. Tyvärr följde kameran inte ens med till träningen. ;o(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar