lördag 17 november 2012

Positiv lördagsträning

Efter att i princip ha vilat från träning i ca 2 veckor (körde ju ett 10-min pass på klubben förra onsdagen) så kändes det lagom att köra ett litet pass idag i novemberkylan. Vessla var direkt laddad och det blev ett riktigt kul och energifyllt pass, med mycket lek och kamp.

Planen är ju att träna mycket positivt och få fram mer energi för att orka med lite längre pass på t ex tävling. Idag körde vi ett antal ingång på plan, uppställning och start på ff. Jag belönade vid olika tillfällen nästan varje gång för att hålla fokus uppe hos Vessla. Sen gäller det att dra ut lite på det igen och inte fastna här, men att hela tiden variera.

Vi får se om det blir något träning imorgon. Pia verkar åka på en superförkylning och jag har en nerv i nacken som ibland känns som ett knivstick.

Också har jag såklart funderat (dåååh) vidare på "vår situation" och hur det gick sist. Först så får man tacka för stödet från våra träningskompisar och vänner som stöttar oss vidare!
Sen eftersom jag är (lite av) en nörd (underdrift) och hela tiden jämför mina två stora hobbies som är mitt jobb samt hundträningen så har jag förståss en koppling att göra även här. En föreläsare nere i Wien (där jag nyss var på konferens) sa "don't treat a special cause (variation) with a common cause solution" och detta fastnade ganska starkt i min hjärna. I stort innebär detta att man ska skilja på saker som är vanligt förekommande och saker som ej är vanligt förekommande. (http://en.wikipedia.org/wiki/Common_cause_and_special_cause_(statistics)). Tänker man på detta så kan man räkna vår senaste tävling och det som hände där som en "special cause variation" som inte bör behandlas med en "common solution". Med andra ord, vi ska  nog inte ändra något generellt pga detta utan istället rikta in oss på speciella åtgärder. Vi vet ju att vi måste få upp mer energi, tävlingsträna och uthållighetsträna så det kommer vi också att försöka göra.

Samt vila mycket inför tävlingar.

1 kommentar:

  1. Härligt att Vessla är på G igen.
    Hoppas att vi kan snart få till en träff.
    Krya på er.
    Kram Inger&Lycka

    SvaraRadera