onsdag 6 maj 2009

Tävlingspass

Idag när jag kom hem från jobbet klev vi ut på planen utanför och körde ett lydnadspass med kommendering. Det blev alla moment från Lk1 förutom Hopp och Platsen. Det gick överlag väldigt bra men Vessla visade lite slöhet i fotgåendet, men jag tror att vi kan skylla det på löpet just nu för det har annars varit en av våra starkaste sidor och det tänker vi fortsätta med. Hopp har vi ju inget på hemmaplan men tränar på det när vi får chansen på andra ställen, då det också går bra om vi inte blir avbrutna av ett Vessla-ryck till något annat skoj...

Eftersom vi inte ska tävla något under säsongen så har jag mer eller mindre bestämt att göra om platsen igen och återgå till så som vi tränade från början. Dvs aktiv platliggning med konstant ögonkontakt. Eftersom hon är så intresserad av annat blir det bäst om hon har en uppgift hela tiden och det är lätt att korrigera (eller egentligen anti-korrigera eftersom vi kör klicker) när hon gör fel.

Att ha exakta kriterier 100% av tiden är såååå viktigt och jag blir sur på mig själv när jag slarvar med det. Som t ex ibland när Vessla gör en mindre bra sväng eller sackar några decimeter på fria följet - jag går vidare istället för att avbryta och neutralt säga "Det gör vi om" och sen erbjuda en jättebelöning vid nästa lyckade försök. Man hinner komma förbi ögonblicket det hände med bara några tiondels sekund och är inte snabb nog att reagera på rätt sätt - bara för att man just då börjar värdera vad man har för kriterier för stunden. Skriv ner dem på en lapp och memorera innan träningspasset! Hur svårt kan det vara?

Efter löpet är det dags att verkligen träna på Vesslas följsamhet och vilja att träna med oss och kanske skjuta lite på själva momentträningen. När vi kan börja träna på allvar med en lös Vessla kanske vi kan släppa lös mer energi både från henne och från oss och komma snabbare framåt.

1 kommentar:

  1. Kloka tankar! Mindi kan både öppna kylskåpet och ta en snusdosa ur det nu=) Fast inte samtidigt=)
    Det e guld värt med sin loggföring verkligen. Tänk om kunde fortsätta va så bra. Minst iaf kriteri planen.. sen kan man ju försöka hålla procenten huvudet! Kram

    SvaraRadera