måndag 14 juli 2008

Semesterträning

Hm, vad har vi tränat på semestern då? Svårt att komma på när man inte fört dagbok eller ens bloggat, men vi gör väl ett försök.

Hemma i Göteborg tränade vi mest på att träna, dvs på att vara nära och på inkallning. Inkallning är inte vår starka sidan, utan snarare den svagaste länken och det stora skälet till att träningen blir lidanade på många sätt. Jobbar vidare på det, att belöna bättre, roligare och så vidare. Det går bättre när vi är i skogen och går i långlina, men det är svårt att ha på när man ska träna, speciellt med en klumpig förare.

Nere i Växjö körde jag själv (husse) några pass med Vessla och provade då inkallning från sittande (frivilligt sättande varpå jag gick iväg och kallade in på ca 20-30 meter). Det gick finfint då, så det är väldigt beroende på vilket humör Vessla är på. Vi körde även en del platsliggande med störning, både nära och på avstånd. Vessla ligger stabilt men tittar bort lite ibland och det vill jag helst inte, hon ska ligga och titta på mig som en sphinx, även om jag går med ryggen mot eller åt sidorna. Har inte riktigt bestämt mig om hon ska få vrida huvudet mer än 90 grader åt sidan, men det ger sig nog snart.

Här i Kil har vi tränat lite mer ordentligt. Fortsatt på fokus under platsliggandet och nu är det dags att öka tiden också, hon verkar förstå vad det går ut på. Eventuellt lägga in avståndsbelöning som extra retning för att verkligen pränta in vad som är rätt via omvänd lockning.

Igår tog vi upp läggande under gång och det gick jättebra. Först ett par frivilliga läggande framför för att sedan gå över till att jag backar och hon ska följa efter i omvänd fot. Efter bara några meter lade hon sig klockrent och då blev det externbelöning med falukorv i en skål som stod på gräsmattan. Vi fortsatte och det gick fortsatt bra och efter ett tag lade jag på kommondo "ligg" precis när hon skulle lägga sig (samt ett par gånger innan hon hade börjat och även det fungerade bra!). Ska köra ett till lyckat pass med detta för att sedan gå över till att gå vanlig fot och få till ett frivilligt läggande, för att sedan lägga på kommando och stimulikontroll (dvs att hon ska lägga sig på ligg och bara på ligg). Här ska jag komma ihåg att ta hjälp av matte som får sköta klickern så att jag slipper stanna och titta bakot för att se kvaliteten på läggandet. Funderar just nu på att starta samma resa som läggandet med ställande under gång, processen är densamma och jag tror att man kan dra fördel av att hon stannar upp när hon ska lägga sig, det gäller bara att tajma in klicket bra och så är man igång.

Vi har även börjat baklängeskedja att komma in till fot. Började med att sitta fot = belöning. Sen från stående fot till sättande = belöning. Vidare till stående framför till ingång + sättande = belöning och även från ett par meters håll till fotposition och sättande = belöning. Detta ska sedan sättas ihop med den andra delen av kedjan som är explosiv start från sittande + galopp mot förare som vi först ska träna för sig. Sedan sätter vi ihop det snabba momentet med den snygga ingången, inga problem va :-)

Det har också blivit ett par spårupptag + korta spår här nedanför på ängen. Det första hade kort liggtid (ca 10 minuter) och vi gick på det i 90 graders vinkel. Vessla tog upp det bra fast först åt fel håll några meter innan hon vände (med lite hjälp!) och gick resten av spåret lugnt fram till kamptrasan i slutet på spåret. Jättelek och sedan trött hoffetjej.
På detta spåret provade vi att klicka när hon gjorde rätt, men hon lyssnade inte alls på klickern så vi provar nog att köra det på "naturlig" väg. Eventuellt att vi provar att klicka vid markeringar då hon stannar upp i själva spårandet.

Det andra spåret var liknande fast med en spårapport i. Upptaget blev bättre den här gången åt rätt håll och hon var ännu lugnare och noggrannare i spåret. Jag tror att vi ska prova att låta henne vara just lugn och koncentrerad för att se hur det fungerar. Blir det inte bra får vi introducera lite mer stress, men vi får se. Spårapporten markerade hon klockrent till min glädje och det blev mjukostfest. Sen vill hon direkt gå vidare och vi gick finfint fram till kamptrasan för kamp och lek. Efteråt blev det bad i Fryken för att svalka av Vessla lite, varmt och kvavt här idag.

Höll ju på att glömma att vi tränat lite raka skick enligt Karin-metoden från Scandernas läger. Dvs, man ställer upp 2 skålar på marken med någon godisbit i. Man tar hunden till den ena skålen och riktar upp mot den andra. När hunden får dragning mot skålen släpper man och ger kommondo ut (eller motsvarande). Man går själv till den nu tomma skålen och lägger dit en godis och riktar om hunden mot den andra skålen. Efter hand lägger man på fler skålar för att kunna rikta och skicka i olika riktiningar. Vessla tyckte det här var roligt och ett bra avbrott i klickerträningen.

1 kommentar:

  1. Tack så jätte mycke! Himla roligt=) Det sista ni skrev om att skicka mellan skålar.. Av vilket syfte? Väldigt nyfiken! Tror ni på mig om jag säger att jag inte öppnat boken än*rodna* Alldeles för mycke jobb + målinriktat för sista Lkl 1. Kommer använda den mer i framtiden tror jag. Men känner att jag måste ta mig tid att ha tid att läsa genom typ hela för att komma mera in i konceptet! Senare projekt=) Inte långt till RM:et nä, men en träff innan hade väll inte varit fel=) kram på er

    SvaraRadera