måndag 13 maj 2013

Husses och Vesslas lägersöndag


Sista dagen (söndag) hade jag tur och fick åka med ”spårrävarna” Lena Löfven, Annelie Hjelte, Lisbeth Westerdahl och Pia Nilson ut i skogen. ”En räv bland hermelinerna”, eller om det nu var tvärtom. Det var så lärorikt att se duktiga förare jobba med sina hundar och jag plockade upp massor bara genom att titta. Det var nog en av de stora sakerna den här helgen faktiskt och jag tror att det hjälper mig enormt med mitt eget spårarbete. Eller mitt arbete med att låta Vessla spåra kanske jag ska säga.
Idag fick vi ett ungefärligt högre spår på ca 1000 meter som Pia så snällt travade ut. Det var väldigt torrt i vitmossan och värmen steg rätt så snabbt under förmiddagen, men det var spännande att se hur hon skulle spåra idag.  Innan spåret lade jag spår åt Lisbeth och Cajsa och tittade på några härliga valpspår som Pia och Grappa gick. Mycket duktigt! Vi hade även fått två stycket upptag utlagda av Lisbeth och tog dessa innan spåret. De fick kanske 45 minuters liggtid och spåret ca 100. Dessa låg ca 8 och 10 meter från vägen och Vessla fick jobba för att hitta dem. Det låg också ett föremål rakt ut, varav Vessla tog det första efter att ha tagit lite bakspår (och vänt själv). På det andra spåret tog hon spårsidan av föremålet och gick lite, kollade sen av bakspåret men inte hela vägen till föremålet (som var snusdosa med gotte i) för att sedan vända och ta spåret igen. Så mycket bra info om hur hon jobbar och kunskap om att hon har svårt att hitta ut. Tips från Pia (Nilsson) var att ladda utskicket med ett kastat föremål ut i spåret, som hunden får se. Sen sätta hunden i bilen och flytta på föremålet ”nedspårs” och låta det vara belöning när hunden tar upp spåret. Ska testa detta med Vessla också. Har lite tankar om att det kan gå att skicka henne med ”framåt” eller ”ut” också. Eller så får man ha med sig en boll på tävlingen som man kastar ut, hehe.

Vessla hade sedan intresse av vind från olika spår på vägen fram till sitt. Jag selade lugnt på henne och hon fick upp spåret bra några meter, för att sedan checka av lite i närterrängen för att gå på spåret igen. Hmmm, samma som igår. Kanske ska låta henne ”suga in” spåret ännu mer i nosen innan jag släpper på henne…
Hon gick väldigt lugnt och fint sen, men jag blev rätt så orolig för att hon hade så lite drag och intensitet i arbetet. Hon brukar dra på mycket mer på sistone. När hon hittade apporter så försökte jag verkligen leka upp henne, dock utan att trötta ut för mycket för jag märkte att värmen tog på henne direkt. Men första halvan spårade hon rätt så sakta i låg intensitet tills hon t o m stannade till upp på en väldigt torr höjd. Där vindade hon en del och när hon sedan fortsatte nedåt så gick det i bra mycket bättre tempo, ungefär som hon brukar spåra, dvs att jag får hålla emot en hel del. Här tyckte (sen) Annelie att jag bör släppa på lite mer för att inte få tidsbrist, och det håller jag med om. Lite framåt kom vis till en liten rishög med lite fallna grenar runt. Här snurrade Vessla säkert 1 minut eller mer och verkade nästan ha tappat spåret, men det vara bara ett föremål som låg där som hon inte riktigt fick tag i. Det var en bit brandslang som jag plockat upp från Kungälv några dagar innan. Men sen tog hon upp spåret och gick med ännu bättre drag fram till nästa apport. Snyggt. Efter denna lite svårt att komma igång igen, men efter en omstart gick det bra. Efter en liten kulle till tog hon ett annat spår ca 30 meter, för att sedan vända tillbaka och ta sitt eget spår över näst sista och sista apporten. Det gick på ca 25 minuter och det är ju lite sakta, men med tanke på omständigheterna får det anses som godkänt. Mest glad att hon jobbade på hela tiden och kom igenom. Samt att jag läste henne rätt och höll mig cool hela tiden. Ett mycket bra träningspass för oss båda två – där hon bland annat tog en spetsvinkel på ett snyggt sätt.

Som sagt, vi har lärt oss massor och massor att jobba och tänka på. Synd bara att man inte har semester ett par månader nu… men man får väl göra lite andra saker i veckorna för att finansiera sin hobby *smile*

1 kommentar:

  1. NU har jag läst om alla vesslas dagar och sicken helg ni haft :) Massa nyttigt med er ju! Gör skoj!

    SvaraRadera