fredag 3 maj 2013

Valpkurs del 6 och lite annat

I onsdags blev det en tripp till GMBK för lite träning. I en paus fick hundarna posera för kameran tillsammans. Måste nog träna mer på att sätta upp dem jämte varandra för fotografering. Eller är det Husse som behöver träna mera på det. Men söta är de bägge två. 

Tog det ganska lugnt på träningen. Jobbade lite vidare med kontakt. Kastade lite tennisboll, men det var inte så uppskattat på grusplan. Sen när den sista sylen rök när Diesel tuggade på en av bollarna blev det inte mer populärt.

På torsdagen var det så återigen dags för valpkurs. Den här gången träffades vi på Horsikaplan för att slippa kaoset med agilitytävlingen som var på GMBK. Uppletande igen. Diesel fick stå med ryggen vänd till när föremålet las ut, för jag vill inte längre att han ska få retningen att se när föremålet läggs ut. Han springer bra ut i rutan och jobbar duktigt med nosen, dock har han svårt för att komma tillbaka med föremålet till mig. Jag fick rusa iväg uppför en backe och då kom han springande efter. Tappade föremålet och kom till mig, fick lite kampbelöningen och sen sprang han och hämtade föremålet och fick mera kamp.

Efter det lilla passet i skogen tränade vi lite på ligg och sitt. Eller rättare sagt vi visade upp om hundarna kunde ligg eller inte. Diesel fick träna lite fjärr... sitt/ligg/sitt/ligg där jag hjälpte honom upp i sittande med belöningen, sen ligg kvar Matte gick ut i kopplets längd, och sen försökte jag få honom att komma till mig, men då låg han kvar. Testade även att börja backa lite sakta och då bjöd han på läggande under gång. Duktig kille! Det får vi jobba mer på. Till nästa gång ska vi lägga mer krut på sitt. Så blev det jaktinkallning med störning. En av ledarna tog fram sin labbe som hon lekte med medan vi skulle kalla in valpen förbi. Alla valparna klarade störningen utan problem. Duktiga! Avslutningsvis körde vi lite gå runt varandra i en ring med kontakt. Jobbade denna gången helt utan att ha godis i handen och det funkade godkänt tycker jag. Tröttnat lite på att vi ska gå och fiska efter hunden med godis, och valde att jobba på eget sätt istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar