lördag 18 maj 2013

LKIII på Kallebäck

Efter att ha stått över tävling förra veckan på Kungälv pga av att Vessla inte kändes frisk var det dags för ett nytt försök att tävla igen. På sistone har vi tränat (förutom mest bruks förstås) mest på tävlingssituationen, att få till känslan att gå in på plan, starta och kunna fokusera i början. Så tanken med dagens övning var att känna av hur vår träning med detta har gett resultat. Det har varit massor med praktisk träning men också massor med mentala övningar för Husse.

Med en dålig känsla från torsdagens dåliga genrep på klubben samt ett väder som inte direkt inbjuder till action för en värmekänslig hund (ca 23-24 grader kl 19.30) så kände jag att vi kunde släppa alla krav på resultat. Men som vanligt är det riktigt nervigt på gruppmomenten, varför det är så vet jag inte men det får vi jobba med också.

Ny uppladdningsprocedur är att vara länge vid och runt planen för att "andas in" alla dofter så att Vessla inte får en informationschock när det är dags för start. Idag var vi vid klubben i god tid och istället för att ha Vessla i bilen var hon med vid planen och softade. Hon var även väldigt avslappnad med andra hundar (trots att hon inte var det dagen innan och dessutom fick en hund som sprang fram till henne och skällde när vi tränade). Skönt skönt.

På Sitt i grupp kliade sig hunden bredvid Vessla  och lade sig sen ned. Sen kliade sig Vessla likadant men höll sig iaf halvsittandes. Jag ställde mig på tå och sträckte så mycket jag bara kunde på mig för att hjälpa henne att hålla sig upp - och det lyckades.

På platsen lade jag henne med huvudet i backen, men det for upp precis när jag kommit utom synhåll. Sen låg hon dock helt ok med 10 i resultat.

Med bara en hund mellan gruppmomenten och vår start stannade jag nära planen med Vessla och värmde kort och satt sedan och tittade inåt planen med henne. Vår koncentration verkade funka för jag fick med mig henne bra in på planen med en bra känsla. Vi fick till ett bättre fritt följ än vi haft på tävling på länge med 8,5 i betyg. Men jag gjorde något som jag inte brukar - jag sa fot vid ett antal tillfällen och det har jag egentligen plockat bort... men jag tror att det var för att vara säker på att hon skulle vara med - när det funkade i starten så fortsatte det av bara farten sen.

Sen kom paradmomentet Sättande under gång - bra start och transport och ett snyggt ställande. Nolla. Och förvånad Husse.

Vid kvarsittandet på inkallning med ställande kliade hon sig åter innan jag vänt upp men satt kvar. Sprang på bra och stannade helt ok. Men efter bara någon sekund så fortsatte hon mot mig innan kommando. Jag lyckades kommendera hit efter någon sekund eller två och det landade på 5 i betyg. Förvånad Husse (även om hon hade en liten tjuv även förra helgen när vi körde med Karin på lägret...)

Till rutan gjorde hon en liten ostbåge i rätt så lågt tempo, men gick in bra, stannade bra och lade sig bra plus en fin avslutning så godkänt moment även där. Många hundar hade problem med rutan idag.

Sen till apporterna som inte är våra favoriter, även om vi brukar göra ok på tävling av någon anledning. Idag blev det inte så, utan missat återhopp på hopp apport, väldigt slö metall och omtag och tugg och släpp på vittringen. Kan ju säga att vi inte tränat så mycket på dessa på sistone, så det är kanske inte så konstigt.

När det blev dags för fjärren gjorde jag en snabb ligg / sitt vid fot och hon verkade tagga igång på det (bra information!). Fjärren gjorde hon ok (men långt från hennes vanliga) och fick 9.5 på den, iaf en bra avslutning!

Det som var bra med dagen var att hon inte föll ihop någon gång, inte var jättesvår mellan momenten och kändes "glad" under tiden, trots alla missar. Jag lyckades nog peppa henne under tiden och det är jag nöjd med.

Grattis till Jonna och Zolo som (såklart) vann vår klass och kammade hem ett LPIII!

Vi ska fortsätta med vår träning på störning och koncentration och fokus för att kunna prestera under dessa förhållanden. Och innan nästa tävling kanske putsa lite mer på själva momenten också :-)
Eller förresten, jag vet redan att det inte kommer att bli så mycket puts för vi kommer att träna nästan uteslutande bruks innan den tävlingen, men nästa gång så *smile*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar