lördag 18 maj 2013

Valpkurs igen

I torsdags träffades vi för valpkurs igen. Matte var helt slut efter att ha varit på verksamhetsförlagd undervisning på vårdavdelning i två dagar med väldigt tidiga morgnar. Diesel verkade också ganska trött efter en heldag på dagis. Den här gången jobbade vi på sitt kvar och ligg kvar, samt jaktinkallning. Kändes riktigt bra att jag fått med mig bra tekniker för sitt kvar och ligg kvar-träning från Lintrollets läger. Fick känslan av att Diesel vuxit rejält sen senaste valpkursen. I inlägget är lite blandade bilder på deltagare på kursen.

Medan Matte fotar ligger grabben fint vid min sida och tittar på mig. Duktig kille! Bra avslappnat ligga kvar.

När vi körde sitt kvar så retade jag Diesel med en leksak, dödade den och Diesel satte sig snabbt ner, då tog jag fram leksaken och retades vidare med den, och efter ett tag sa jag varsågod och Diesel fick komma och ta leksaken. Funkade riktigt bra!

När vi jobbade på ligg kvar använde jag godis lite mer och lockade med. Han fattade snabbt att det var ligg som gällde och så fort han lagt sig backade jag ifrån en bit. Han låg kvar bra. Jag testade att "tappa" godis och det klarade han av, även om det syntes att det var jobbigt för honom. Tror han reste sig upp en gång, men då tog jag bara och lugnt gick tillbaka till samma plats och så la han om sig. Duktig kille!

Första jaktinkallningen stod vi framför gruppen och en av ledarna höll i halsbandet på Diesel. Han hade redan fokuserat och jag hade nog kunnat skicka honom ut till punkten där inkallningen skulle ta slut, för han hade tittat på de övriga valparna och ville bara få springa ut. Men han fick snällt stanna kvar hos ledaren tills jag var på plats. Springer riktigt bra till mig. Andra gången ville jag göra det svårare och då bad jag ledaren stå med Diesel bakom de övriga valparna, så att han fick springa förbi dem innan han kunde nå till mig. Inga problem det heller. Duktig grabb!

Det var riktigt skoj att träningen gick så bra. Det kändes verkligen som att träningen på lägret gett stora resultat. Härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar