måndag 20 maj 2013

Söndagsvila - eller några små träningspass

En av sakerna som vi ligger längst från att kunna (iaf just nu) är spårupptaget. Så detta tog vi tag i på söndagen, eftersom gräsklipparen lade av precis när jag kommit igång med den. Jag lade ut 3 st "upptagsrutor" åt Vessla i olika terräng, med snusdosor rakt fram från påsläppspunkten. Det första var ca 7 meter ut och de två nästa ca 10-12 meter.

Vid första skicket gick Vessla ut bra och tog spåret i rätt riktning, på sidan mellan dosan och spårslutet. Sen spårade hon till första "apporten". Tyvärr gick jag sedan tillbaka för att släppa på Vessla på spåret igen för att kunna ta dosan i spåret - då valda hon först bakspår innan hon kom på rätt köl och fick sin belöning = dosan.

Vid andra påsläppet gick Vessla ut bra och på samma sida som det första, men fick troligen vind på dosan och vände tillbaka åt fel håll i spåret. Hon gick över dosan och en bit bakspår innan jag stoppade henne. Skick igen och nu kom hon rakt på dosan och sedan åt rätt håll.

Sista upptaget blev ungefär som det andra, rätt håll först för att sedan vända tillbaka. Det har blivit många bakspår nu, så nästa gång vi kör så blir det utan att något ligger i spåret som "störning". Det får bli en tidig apport istället, eller kanske bara en belöning när hon väljer rätt håll.
Jag är iaf glad att hon sökte sig utåt för att hitta spåret - nu ska vi även försöka förlänga området som hon letar utåt.

Det blev även två små lydnadspass under dagen. Först ett litet i trädgården med störning från Vesslas favoritgranne (som hon inte kan låta bli att springa till). Vi tränade lite kryp med nya tekniken huvudet framåt / i backen och externbelöning framför. Vessla gjorde nog sina absolut bästa kryp under detta pass - kul att göra framsteg. Testade även att lägga in uppehåll och det var inga som helst problem. Hon stannade fint och fortsatte fint när jag fortsatte!

Sen blev det också ett par tungapport som vi ska ha kampanj på nu. Hämta tungen = stor belöning, t ex med kastad snusdosa

Kvällens pass blev i typ ösregn nere på ängen. Det låg ett par 1m stockar där som jag ställde upp som grupp (2 st) och körde framåtsändande. Detta gick helt ok trots några tjuv till gruppen. Vessla har dock lite svårt att lämna gruppen nu utan kommando, så nästa pass får nog foka lite på detta.

Det blev även ett par till med tungen där jag försökte få till lite längre sträckor. Dessa gick sådär, tempo saknades för tillfället. Som sista grej körde vi även 2 inkallning med ställande där ställandet var bra och där jag lät Vessla frysa i stående medan jag gick fram för att belöna henne - allt för att hon inte ska springa igenom eller tjuva. På vägen fram körde jag med omvänt lockande och det funkade fint. Sen vet jag ju att sista sträckan är ett litet problem för henne map tempo, men hellre det än dåligt ställande eller genomspring.



1 kommentar:

  1. Låter ju som en super dag detta med :)
    Vill se krypet :) Å även det här med stoppet i framåtsändandet:)
    Syns på söndag!

    SvaraRadera