måndag 15 september 2008

Helguppdatering

I torsdags åkte Husse iväg på "semester" eller vad vi nu ska kalla det. Arbetsresa till spanien kanske passar bättre. I vilket fall som helst så blev Vessla och jag ensamma hemma, ja Panda hade vi ju också till sällskap. Men det blev inte så lång tid som vi var ensamma. På torsdagen gjordes planer upp för att åka och hälsa på mina föräldrar tillsammans med Bror och flickvän. Så på fredagen åkte vi med volvon till Lindholmen för att hämta Bror. Sen fick han köra hem till sig och medan han packade så passade vi på att träna ett pass på en liten gräsmatta. Vessla var riktigt på och väldigt trevlig att träna med. Vi jobbade lite på baklänges fritt följ, då hon visserligen väldigt gärna ville bjuda på läggande under gång. Det blev även träning på läggande under gång, och växlingar mellan sitt, ligg och stå. Nu minns jag inte riktigt vad vi tränade mera på, bara att hon var väldigt pigg och glad. 

Hemma i Växjö blev det först träning på att inte hoppa på folk. Det funkade klart över förväntan. Jag behöll kopplet på för att kunna hålla henne lugnare. Strax efter att vi kommit fram så var det dags för mat. Då fick Vessla ligga fortfarande i koppel vid min sida på golvet. Hon la sig ner och låg jättelugnt och bra och väntade på sin tur. Hon blev belönad med sin mat och en halv grillkorv. Då var hon nöjd. Efter det kunde jag koppla loss henne och hon höll sig fortsatt lugn! Jippy! På lördagen blev det en promenad i långlina längs med gamla smalspåret. Vi var nog ute runt 1 h och jag jobbade mycket på inkallningar. Vessla kom studsande in till mig! Så nöjd! För övrigt så var hon lite dragig i kopplet och vild, men det är ju inte så ofta som vi tränar på att gå tillsammans med andra människor. Nu var det två mer än jag. Skoj att se att hon kommer så bra på inkallning. Det blev belöning med köttbullar och korvbitar.

Igår kväll var vi och hämtade hem Husse. Då körde vi återigen till Lindholmen. Vi kom tidigt och hann med att traska omkring och köra lite miljöträning. Vi klättrade på bryggor, gick över olika underlag (kullerstenar, konstiga stenar med fyrkantiga hål i, metallramper etc). Det fanns även långa vita stenplintar som Vessla fick hoppa upp på och gå uppe på. Till en början var hon lite disträ, men ju mer saker jag hittade på att hon skulle göra, desto mer bunden till mig blev hon.

Vi gick även till en liten minityrpark med en massa olika statyer och konstgrejjer. Där fanns lite tunnlar att gå igenom, Vessla fick gå igenom och så hämtade jag upp henne på andra sidan. Inga egentliga problem med det, men den första gången så vände hon när hon kommit fram och så passade hon på att smita iväg en sväng. Jag var ju tvungen att släppa kopplet för att låta henne gå igenom. Men hon stannade direkt när jag sa till henne att stanna och så satte hon sig, fick belöning och så gjorde vi om. Då fick hon kastade godis genom tunneln som belöning och då stannade hon kvar på andra sidan tills jag kom dit. Hon fick även hoppa över lite stengrejjer. Vi hade riktigt roligt tillsammans. 

När vi gick tillbaka till platsen där Husse skulle komma så gick hon och bara höll ögonkontakt med mig i fotposition helt frivilligt. Bara följde mig totalt. Då blir man glad. Nu höll godisen nästan på att ta slut, för nu var hon såååå himla duktig! När Husse väl kom och steg av bussen satt Vessla snällt mellan mina ben. Hon fattade först inte att Husse hade kommit, utan satt mest och tittade på folk. Sen när Husse kom fram, då blev det YYYYyyyyyl! Min Husse! Så himla glad blev hon. For runt hans ben som en vilde och bara yyyylade. Husse blev nog lika glad han, fast det var mindre ylande från honom. ;o) Han var kanske för trött för det.

Löpet börjar lida mot sitt slut nu, äntligen. Och det verkar som om Vessla har blivit lite piggare efter det. Kanske börjar hon vända om fokus från pojkhundar till Husse och Matte igen. Det vore ju väldigt trevligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar