tisdag 30 september 2008

Lekträning inomhus

Och då menar jag verkligen träning på lek. Jag kör med klickern och belönar med godis. Just nu har vi jobbat ett pass med Zlatan träning. Alltså med fotboll och tass. Vi testade första gången igår och det här verkar vara en övning som Vessla tycker om. Hon har redan flyt i övningen och springer fram till fotbollen för att sätta en tass på den. Hon växlar tass lite fritt, men det är helt ok för mig. Det jag vill få fram är glädjen i att utföra något och det här verkar funka bra. I många övningar så blir Vessla lite slö efter belöningen och funderar ganska länge på vad det var hon gjorde som gjorde att hon fick belöningen. Här var det full fart. Direkt efter belöningen letade hon åter upp fotbollen och tassade den. Från början såg jag till att fotbollen låg rakt framför henne, men nu letar hon upp den för att kunna utföra beteendet.

En annan övning som vi håller på med, för att förhoppningsvis kunna använda som belöning längre fram, är att kasta en tennisboll och när hon kommer med den i munnen mot mig så klickar jag och belönar henne med en kastad godisbit. Avancerade ganska snabbt till att klicka när hon lämnar över bollen i min hand. Här står hon gärna och funderar lite innan hon springer fram och tar tennisbollen. Inte riktigt samma flyt. Jag tror minsann att Vessla är en tasshund, dvs tycker bättre om att använda tassarna än munnen i övningar. 

Vi jobbar på inomhus, så att Vessla inte har chansen att ens fundera på att smita. Tänker fortsätta inomhus tills hon kan övningarna mycket bra. Sen blir det nog i tomten, för att sen flytta ut på vår hemmaplan och förhoppningsvis så smiter hon inte mitt i övningen då. 

1 kommentar:

  1. En sån busfröken hon e´!!!

    Ja kan man inte uppföra sig så blir det inne *ler*

    Inne är en perfekt plats att börja med nya saker på.

    Ikväll skall vi på valpkurs, hoppas på uppehåll och inga mygg

    Ha en bra dag, ops försöker visst smita här från damsugaren...

    SvaraRadera