tisdag 23 september 2008

Träning igen

Träningen flyter på ganska bra just nu. Det känns som om vi börjar kämpa oss över en tröskel och att saker och ting börjar gå bättre. Åtminstone så länge vi tränar på "hemmaplan". Vessla har börjat kännas lite piggare också, vilket är väldigt positivt. Vi var ute ett pass igårkväll igen och Husse tränade då på ingångar och inkallningar, ställande och Matte tränade på apporten. Ingångar gick bra, men Vessla har en tendens att hamna snett bakom, dvs att hon viker in rumpan lite för mycket, så det får vi börja bli mer noggranna med. Inkallningarna gick riktigt bra. Hon startar snabbt och håller ett relativt jämnt tempo, springer fortfarande gärna förbi något steg innan hon går in i rätt position. Alltså mer jobb på avslut i hög fart. 

Ställande började vi att jobba på. Det är nog ett moment som vi glömt bort lite. Att stå kommer ju ganska naturligt, men att stanna är en annan grej. Än så länge blir det nog en kastad godis i belöning och att hon får komma gående in mot en och när hon stannar klick och belöning genom kastad godis. Det funkade inte att börja gå baklänges än, för då följde hon bara med och med. Så där får vi jobba lite mer.

Slutligen jobbade vi lite med apporten. Vi tränade ett tag med apporten under klickerkursen, men eftersom det strulade ganska mycket då, så la vi ner den träningen och tog upp den bara för en vecka sen igen. Och då bara inomhus än så länge. Men nu testade vi utomhus för första gången. Och det gick över förväntan. Vessla stod framför mig och när hon tog ögonkontakt med mig presenterade jag apporten framför henne. Hon griper den typ omgående och höll den till klicket (2 sekunder kanske). Hon håller bra och tuggar inte alls! Hon vill dock gärna lämna över apporten och kan putta lite med nosen på min hand. Vi upprepade 3 eller 4 gånger och det gick bra. Sen fick hon även gå några steg med apporten i munnen och det gick också bra. Vid ett tillfälle spottade hon ut apporten innan klicket, men då fick hon bara försöka igen. Som avslutning fick hon även plocka upp apporten från gräset och det gick bra det också. Duktig tjej!

Kämpade en bra stund framför datorn igår också. Efter många timmars arbete så lyckades vi slutligen få till ett litet fotoalbum högst upp på sidan. Roligt att återigen se bilder från när Vessla var en liten liten valp. Det var hon visserligen inte så länge ;o) På några av bilderna synns det även att hon vuxit till sig ganska duktigt på sista tiden.

3 kommentarer:

  1. Hur får man till sådant foto album? Jag vill ge ett tips med apporteringen. Ett av mina största misstag var just inlärningen av apporteringen. Om man tänker på hur momenten är efter klass 1 så behövs det fart och glädje. I klass 1 är det passivt. Jag lärde inte det passivt. Har mega problem med fart och intresse för apporten nu. Så mitt tips till er(om mig själv för nästa hund) är att träna "den vanliga modellen" med plockövningar, ingångar, hämtningar. Kan hunden sen ingångar(sitta med apporten vid sidan) är det ju inga problem att lära in ettan sen. Så tänker jag göra nästa vovve iaf! Hoppas ni får det toppen på lördag.*avis* Kramiz

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Tack för gästboks inlägget, man blir liksom glad när man kikar där...

    Nu skall jag leta upp ditt nummer igen, jag skriver ner det varje gång o glömmer varje gång vart jag skrev det *ler*

    Ha det bra

    SvaraRadera
  3. Med andra ord bakåtlänkar ni redan hela momentet=) Kör ingångarna=) Jag har fått plocka apporten till uppletande rutan för att hon ens skulle inse att man kunde galoppera med den*asg* Men det kommer säkert med tiden.. Hon har ju speed i traven så hon anser nog att det räcker*hihi* Jodå, de flesta nyaste korten(enda sen öland) är med nya objektivet. Så nöjd!! Korten från äng spårningen är tagna på max(300) så man stod lååångt ifrån å tog kort=) Sen har jag giförsig photoshopat dem kom jag på*hihi* Nöjd i vilket fall! Kram

    SvaraRadera