torsdag 18 september 2008

Träning på klubben igår och idag med Matte

Igårkväll var vi en sväng till klubben för att träna lite. Men det gick väl inte riktigt så bra som vi hade hoppats. Först så var det nästan helt fullt med folk och hundar överallt. Kanske inte riktigt vad vi hade väntat oss. Vessla blev väldigt disträ och ville mest bara stå och titta åt alla olika håll. Det kändes som om hon blev väldigt passiv och vi tänkte inte till tillräckligt hur vi skulle göra för att få igång henne. Vi jobbade i alla fall lite på positionen, ingångar, tänkte göra en inkallning och Husse går iväg med Vessla i halsbandet, men han tappar taget och då smet hon ju. Drog rakt iväg över planen, men som tur var sprang hon fram till en tjej för att hälsa på henne istället för att dra fram till en annan hund. Hon var snabbtänkt och fångade Vessla i halsbandet så att Husse kunde komma och släpa tillbaka henne. Det gjorde tyvärr inte att vi blev mer taggade. 

Vi tog en paus och stängde in Vessla ett tag i buren. När vi kom ut igen gick det bättre. Men då var det inte fullt lika mycket folk kvar längre. Vi körde lite inkallningar, hopp över hinder med mera. Så det var ju skönt att vi fick avsluta lite mer positivt. 

En riktigt slö dag har det blivit för Vessla idag. Först en liten kort kissrunda på förmiddagen och sen drog det ut på tiden innan vi kom ut igen, så Vessla spenderade tiden med att sova och hitta på lite små hyss. Hon går till fönstret vid ytterdörren och smågruffar lite, eller ställer sig och tuggar lite jord ur en blomkruka. Så jag tänkte att när det var dags äntligen för eftermiddagspromenaden så tar vi och tränar lite. Sagt och gjort. Först gick vi förståss en sväng. Sen plockade jag fram en externbelöningsskål och så började jag på ganska kort avstånd att skicka henne till skålen på ett ut-kommando. Hon jobbar fint ut till skålen och smaskar i sig sina godisar och sen stannar hon faktiskt där tills man själv kommer fram! Efterhand utökade jag avståndet och det fortsatte att gå riktigt bra. Hon var taggad och tyckte om att få springa lite. Slutligen var nog sträckan upp mot 30 m. 

Sen gick jag vidare med att skicka henne på ut till skålen och sen kallade jag in henne till mig på hit. Nu kortade jag ner avståndet, för att minska risken att hon skulle smita. Det funkade faktiskt riktigt bra och hon var så duktig. Det kändes att hon tyckte om att få röra på sig. Därefter jobbade vi lite kort med ingångar, men då var energin lite för låg hos henne. Hon utförde momentet, men inte med den energi som man vill ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar