söndag 11 maj 2008

Söndagsträning

Efter att vi (jag och Vessla) vilat upp lite efter gårdagens maratonpass fick det även bli ett litet pass i dag på planen vid Bur när matte handlade mat. Man får ju dela upp sysslorna lite och passa på att träna när man är vid ett bra ställe. Duktiga som vi varit på sistone så gjorde vi även idag en planering för de övningar vi skulle göra och vilka kriterier som gällde. Planen var att köra kontakt, kontakt vid bakåt marsch, läggande, läggande med påläggande av kommando och lite bakdelskontroll med "klossen".

Vi började med kontakt (Vessla ska stå med huvudet i fotposition fast vänd mot mig, framifrån alltså, och ha ögonkontakt). Eftersom vi inte kört detta så mycket på sistone så provade hon andra saker istället. Vi fick gå tillbaka några steg och börja från början med att hon skulle komma till rätt position, sen snabb kontakt och senare lite längre tid. När "minnet" kommit tillbaka så började jag backa och Vessla följde med med både position (kriterie 1) och kontakt (kriterie 2). Vi lyckades öka sträckan till ca 5 meter vilket jag var nöjd med. Jättebelöning flera gånger med kamplek, lite springa efter kamptrasa och byte mot godis. Vi har hållit oss väligt noga med att inte tjata när det kommer till fotgående, utan det ska vara frivilligt så att det känns kul att gå fot, från början till slut.

Efter detta (trots många pauser med vatten, vila och kel) kände jag att vi behövde lägga in lite speed också så det fick bli några race runt planen med valfri pinne. Ibland måste hon få iaf :-)

Sen spårade husse ur lite. Eftersom vi stod vid hindret gick jag från vår plan och vi testade lite av gårdagens övningar vid hindret, frivilligt hopp alltså. Jag hade som hjälp en den pinne som nyss flugit runt planen ett par varv i Vesslas käftar. Jag satte upp Vessla framför hindret och lämnade henne utan kommando, gick över hindret och ställde mig på andra sidan. Sen fick hon utan kommando hoppa, vilket hon gjorde 3 av 5 gånger och fick då klick+pinnbelöning och byte med godis. De andra gångerna valde hon att ta en egen pinne och leka med men jag lade ingen större vikt vid det.

Till sist tog vi fram klossen och körde 2 små övningar för att runda av med något som hon kan. Den första var doggie-zen av klossen, alltså att hon ska ställa framtassarna på och sen inte flytta sig av klossen när jag rör mig runt henne, lockar med godis osv. Det gick finfint och hon blev rikligt belönad. Som avslutning var det bakdelskontroll på klossen där kriteriet var 1/4 varvs förflyttning. Detta börjar sitta nu och hon klarade av det bra när man utgår från att hon står rakt framför. Nu är det sista biten kvar och sedan plocka bort klossen, sen ska det hela sätta ihop till en ingång.

Får väl se om det blir något litet pass till under eftermiddagen när vädret blivit lite bättre, verkar som om det ska bli skönare väder under den kommande veckan iaf. Tyvärr har jag en tuff tuff vecka på jobbet så träningen blir nog iaf lite lidande. Men desto mer energi de stunder vi verkligen hinner på får man hoppas på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar