fredag 22 augusti 2008

Fredagsträning

Efter en lång arbetsdag (försov mig 45 minuter, men bara 15 min sen på jobbet, vad säger det om min vanliga morgonrutin... hade ingen riktig frukost, fick iaf i mig några knäckebröd och ett glas vatten) kom man hem och fick i sig ett par morötter för att sedan gå ut med Vesslan (eller var det Weasly för hon ylade som en varg eller 3 när jag kom hem). Planen var att gå ett varv i skogen för att sedan träna lite, och det gjorde vi också.

Tänkte träna på en fotbollsplan i närheten men där låg så mycket krossat glas så vi övergav det, gick istället till planen med den döda sönderklippta måsen (lite utmaning måste man ju ha :-)

Vi började att träna följsamhet och spontana inkallningar. Jag lät Vessla gå lös (kopplet hängande), gick ifrån henne och belönade när hon kom fot. Belöningen på backen så att jag hann iväg en bit för att hon skulle komma springade in fot igen - gick jättebra. Ibland lade jag på hit också. Just ja, klicka på allt såklart.

Sedan körde vi lite frivilliga lägganden för att gå över till läggande på kommando. Hon gjorde ett par felaktiga lägganden (armbågar, armbågar, armbågar) men dessa var bara att ignorera för hon var på humör att göra om och gjorde rätt = belöning godis och lek. Vi lade även på kommando och tänkte köra under gång också. Då började det stömma in folk och bilar på planen - jaha, nu ska de skicka iväg en luftballong (eller två kanske). Vi gick över till att köra lite kontakt med alla gratis störningsmoment runtomkring. Hon klarade av detta och efter ett tag började hon förstå att det var omvänd lockning som det handlade om och såg personerna runtomkring som något att aktivt ignorera. Duktig flicka!

Senare på kvällen åt hon upp ett filter till damsugaren... fast båda funkar fortfarande som tur är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar