onsdag 27 augusti 2008

Vilse i skogen

Idag lyckades vi verkligen gå vilse i skogen. Det var inget trevligt väder heller precis. Regnet öste ner, så det var regnkläder och gummistövlar som gällde. Jag tänkte att vi testar en ny liten stig idag, så att jag kunde träna på att låta Vessla gå lös. Brukar passa på när det är dåligt väder, för då är risken så enormt mycket mindre att man stöter på någon i skogen. Så vi traskade iväg längs med den här lilla stigen och som vanligt så försvann stigen helt plötsligt. Nåja, jag brukar ha bra orienteringssinne så jag traskade vidare. Kom fram till ett vattendrag och tyckte att det låg ju inte riktigt där jag väntat mig det. Traskar vidare och tänkte att nu börjar jag komma tillbaka till den stora stigen igen så jag kopplade Vessla.

Men det visade sig att jag var inte alls där jag trodde, för det var bergigt där och det brukar det inte vara. Så jag börjar inse att jag är nog lite vilse. Hmmm... Nåja, jag traskar vidare och kommer till ett ställe där jag känner att här känns det inte så säkert att traska med gummistövlar och en dragande Vessla i koppel, så jag säger till henne att nu är du snäll och håller dig i närheten och så kopplar jag loss henne. Gissa om det tog två röda sekunder innan hon var helt utom synhåll och tokrusade omkring. Jag började klättra uppför berget för att få lite utsikt och se om jag kunde lista ut var vi var för någonstans. Men jag var fortfarande helt vilse och utan hund. Efter någon minut kom i alla fall Vessla tillbaka och då blev det koppel på. Sen stretade hon som ett vilddjur. Blev riktigt oense med henne.

Vi knatade vidare uppför och nerför bergsknalle efter bergsknalle och efter mycket bekymmer så kommer vi fram till en liten sjö. Äntligen började jag känna igen mig. Fast vi var på motsatt sida mot vad jag någonsin varit tidigare, och på andra sidan sjön visste jag att stigen fanns. Går iväg till vänster för att försöka gå runt sjön. Kommer ungefär 100 meter och där tog det stopp. Det fanns inte en chans att jag skulle kunna klättra upp för klippväggen, och absolut inte i gummistövlar och med bustrollet Vessla i handen. Började tro att vi skulle bli tvungna att simma över sjön. Men jag vände och kämpade mig tillbaka igen. Det var hela tiden små utstickare av sjön, så vi fick gå längre och längre bort. Det blev omvägar på omvägar. Slutligen kommer vi till stigen och tar oss hem. Väl hemma så är både hon och jag dyblöta. Regnkläderna klarade visst inte den mängden regn. Vessla somnade ganska omgående efter att vi kommit hem, men innan dess blev vi sams igen. Hon fick en tork/mysstund innanför dörren när vi kom hem.

1 kommentar:

  1. Sicken resa=) Tur att ni kom hem välbehållna! Kram

    SvaraRadera