fredag 15 mars 2013

Första tillfället valpkurs

Igår kväll var det dags för första träffen på valpkursen på GMBK. Vi möttes inomhus för en massa snack. Bland annat fick vi berätta vad vi förväntade oss från kursen. Alltid svårt att precisera vad man vill ha ut. Har ju som mål att jag vill kunna tävla med grabben, så det är väl förberedelse och lägga en bra grund för det som jag har som mål. Blev mycket passivitetsträning i går. Valparna fick ligga inomhus och vi lyssnade. Kändes väl inte som att det var något nytt som kom fram. Vi kommer att ha boken Härliga valptid som kursbok och det känns bra för den är bra. Sen gick vi ut en liten liten runda. Ut på yttre planen. Ställde upp och så pratades det lite till. Sen fick vi gå 2 varv runt varandra där vi skulle jobba på kontakt. Diesel skötte sig bra. Lite väl fixerad på godisarna tycker jag. Men han följer ju villigt (godisen). Sen gick vi in igen för lite mera snack. Jag hoppas på lite mer konkret träning nästa gång.

De andra hundarna som var med var en berner sennenhund, två labbar, en gårdshund, en jack russel terrier och en cockerpoo. Diesel tyckte att den ena labradoren var lite för vild och ville gärna gömma sig bakom mig när den kom fram. Han skällde även en del på den. Efter en liten stund tyckte han att de övriga var helt ok, och tyckte inte att det var lika obehagligt med labradoren. Inomhus ville han gärna leka med berner sennen och den var även väldigt nyfiken på Diesel. I övrigt så låg han ganska duktigt vid sidan av mig. Fick någon godisbit då och då som belöning för att han tog det lugnt. Efter det lilla passet ute ville han gärna tugga på bordsbenet.

1 kommentar:

  1. Gött ni e igång :-) De e väl så att du har en massa kunskap o lillkillen ja han är ju lite mindre kunnig än dig än ;-) Så jag hoppas att ni båda ska tycka kursen blir bra. Första gången är ju första gången o kylan ja den e ju inte o leka me heller :-O
    Önskar er en trevlig fredag <3

    SvaraRadera