söndag 14 april 2013

Råhagen med Ina

Vilken dag vi haft! Bra väder! Lite lagom go värme faktiskt. Även om hundarna blev lite snabbare trötta idag, så tycker jag inte att man kan klaga. Vi började med att lägga ut spår. Medan Husse och Ina la ut dem så vallade Diesel och Matte upp halva uppletande rutan. Vi nyttjade den riktiga rutan som finns på Råhagen den här gången. Först ut var Dixi. Hon hade fått 4 föremål utlagda på en rak linje, första på typ 10 och sista på botten av rutan.

Belöning med kampen.

Dixi jobbade duktig och höll bra tempo.

Alla 4 föremål kom in. Såg ut att vara en riktigt nyttig övning.

Så var det Vesslas tur. Lite ofokuserad från början.

Kom in utan föremål första gången, men hon såg lika glad ut ändå.

Men sen så... här kommer första föremålet. Den var lite äcklig, men gick ju bra ändå.


Så här glad blir Husse!

Även föremål 2 och 3 kom in. Vessla hade alla sina föremål längst ut i rutan. Efter lite vims så jobbar hon riktigt bra och när hon väl kommer så att hon får in vind på föremålet vet hon vad hon ska göra.

Diesel fick också köra uppletande. Första gången gick Ina ut med ett föremål och Diesel fick titta på. Då blev han så taggad att det var svårt att hålla i honom medan Ina går tillbaka. Så andra gången fick han inte se på när Ina la ut föremålet. Distraherade honom med godis. Och så här såg det ut sen. Duktig kille! Man ser verkligen att han slår på nosen och jobbar för att hitta föremålet. Häftigt!


Någon minuts vila och sen spår ;o) Det gäller att ligga i. Ina hade lagt ett spår åt oss på ungefär 100 meter med lite snirklingar genom terrängen och 3 burkar med godis i, varav en utgjorde slut.

Håller emot ganska hårt för att han inte ska få dra iväg i alltför högt tempo. Han ligger nästan ner och spårar, så han drar verkligen ordentligt.

Efter en bit lugnar han sig lite, men han jobbar jättefint. Ina sa att han verkligen kämpade för att hålla sig i spårkärnan och det kändes så himla härligt när han jobbade idag. Jag insåg att jag vid något tillfälle hade en "föraning" om hur spåret skulle gå vidare och ville gärna styra honom, men han visade tydligt att jag hade fel och jag följde efter honom när han tydligt visade vilket håll vi skulle gå åt. Så liten klapp på ryggen åt Matte också, som litade på hunden och inte sin egen tanke.

Här har vi nått fram till slutet. Så himla glad och nöjd med hans spårarbete. Eftersom jag själv inte hade en aning om hur spåret gick så fick Diesel visa hur spåret gick och det var så skön känsla att jag faktiskt kunde läsa honom och följa honom rätt utan att "styra" honom fel! Jättetack till Ina! Skoj att det fungerade så bra när det faktiskt var en helt ny spårläggare, och jag misstäner att Ina gick vanliga steg när hon gick ut spåret och hittills har grabben bara fått spåra ministeg ;o) Duktig hoffe!!!

Vila i bilen, där han fick en kong med blodpudding och sen fick han ligga ensam i ca 40 minuter medan vi väntade på att de andra spårade. Matte klättrade upp på en stor sten och satt och njöt av solen som sken genom diset. Diesel skällde vid ett tillfälle då det kom en kvinna gående förbi bilen, i övrigt så låg han lugnt så vitt jag kunde se. Tittade sig runt någon gång, men var riktigt duktig. Bäst att passa på och träna på att ligga i stillastående bil någon gång när tillfället finns och Vessla inte ligger där också. Efter lite snabb lunch på klubben så intog vi lydnadsplan. Först ut Husse och Vessla. Ingång på plan.

Goa tjejen.

Jag kan dansa också ;o)

Körde ett test med först inkallning (50 m) med ställande. Och därefter framåtsändande genom grupp efter belöning. Första försöket på framåtsändandet gick inte helt klockrent, men Vessla byter tempo på någorlunda rätt ställe, men fattade inte riktigt att hon skulle fortsätta i saktagåendet. Andra försöket gör hon det riktigt riktigt bra! Det är så himla häftigt att stå i gruppen och se när hon byter tempo på egen hand. Häftigt!

Lite träning på inkallning där Husse går mot henne för att träna andra delen av framåtsändandet.

Glada fröken.

Diesel kikar fram runt en stolpe. Sötnos!

Dixi i full fart.

Ina och Dixi jobbade på uppsittande och sättande från stående.

De var så söta bägge två idag.

Och glada!

Matte, du skämtar med mig?

Diesel fick testa något nytt idag. Hade inget som jag kände att det behöver jag ha ögon på, utan vi testade runda "stolpe". Ibland förvånas man. Vad snabbt han plockade upp det!

Mitt i blev han lite frustrerad och testade lite andra grejer, däribland plockade han fram läggande, vilket han väldigt sällan bjuder på, så jag var riktigt glad att jag kunde hålla mig från att klicka!

Sen kom han igång och fick köra några gånger till.


Vessla och Husses andra pass. Nu jobbade de på högersvängar och höger om halt, som inte fungerar som det ska. Vessla kommer ut för långt med rumpan. Tyvärr lägger hon av ganska snabbt om hon inte får belöning, så här har vi något att jobba mer på för att få ordning på fria följet. 


Menar du verkligen, att jag ska lägga mig ner?? Va?

Stilstudie på Diesel.



Fina hoffeögon! Han är verkligen en himla go hoffekompis. Gillar'n starkt!

Grabben blev lite trött idag. Tog nog ordentligt på krafterna att träna på att ligga ensam i bilen och allt annat som vi gjort. Men han slappnar av ganska gott på planen.

Gick förbi några personer med 3 hundar strax bakom honom och han låg kvar!

I sista passet jobbade Ina och Dixi på inkallning och snabbhet på kort avstånd eller var det ingång, eller snabbhet, eller? Förvirringen var total. Men roligt hade vi. Husse fick hjälpa till och hålla i halsbandet.


Tack Ina för en riktigt toppendag! Får se när vi kan få till nästa gemensamma träningstillfälle. Man blir så glad av att få träna tillsammans! Hoppas att resten av våra hoffekompisar snart kan vara med också.

3 kommentarer:

  1. ojoj sicken härlig dag är inte alls ledsen att jag inte kunde komma :-( stortjuter ....

    Men tack för att jag får läsa här det är trevligt

    SvaraRadera
  2. Så härlig dag ni fick igen.
    Vi är snart på banan igen.
    Kram Inger&Lycka

    SvaraRadera
  3. Filmning borde förvarnas så man inte pratar ;)
    En underbar dag blev det! Absolut!
    Kram

    SvaraRadera