fredag 26 april 2013

Valpkurs del 5

I går var det dags för valpkurs igen. Och för en gångs skull så fick faktiskt kameran komma ut och rasta sig lite. Tyvärr var det lite mörkt så bilderna blev inte så bra. Vi träffades ute och gick ganska direkt ut på yttre plan. Jobbade med att gå fint i koppel ut till planen. Väl ute på planen började vi som vanligt med att ställa upp i en cirkel och ett ekipage i taget skulle gå runt med bibehållen kontakt. Därefter tränade vi på lek. Diesel var inte så på på att kampa igår, men det kanske inte var så konstigt. När jag kikade efter så blödde han en hel del i munnen. Jag antar att det är kindtänder som är på väg att lossna nu. Men jaga tennisboll gjorde han gärna och då passade jag på att gå något steg baklänges med kontakt innan han fick nästa boll. 

Så gick vi igenom ligg och sitt. En av labradorerna på kursen visar ligg.

Här har vi en jack russel terrier.

En Dansk-svensk gårdshund som nog tränar på att stå på bakbenen.

Och slutligen en cockapoo som charmar de flesta.

Här blev det lite mera lek. Min boll!

Medan jag fotograferade satt Diesel lugnt och stilla. Duktig kille! Jag passade på att träna kvarsittande och kvarliggande medan det var en massa prat. Lika bra att ta tillfället i akt och träna när man har en lagom störning runtomkring.

Så körde vi jaktinkallning med valparna. En i taget. Diesel fick köra sist den här gången och hade fullt fokus ut på punkten dit vi skulle ta oss redan från början. Han hade verkligen kollat vad de andra valparna fått göra. Första gången sprang han rakt ut till mig, fick sin belöning och sen var han lite sugen på att sticka tillbaka till gruppen och stack. Han hann ungefär 5-7 m innan jag piper till med ett DIIIIIESEL och han vänder direkt och kommer till mig, jackpott belöning och sen jobbade jag med honom lös halvvägs tillbaka till gruppen innan jag kopplade honom. Andra gången skötte han sig bättre och höll sig kvar hos Matte. Så var träningen för dagen slut. Vi gick in och valparna lugnar ner sig ganska snabbt nu när vi kommer in. Vi diskuterade lite taktik för att hundarna ska tycka om att åka bil, då det var några av valparna som tyckte det var väldigt jobbigt. Jag föreslog att man kunde använda en kong med bara något litet gott i, och eftersom många av de andra inte visste vad en kong var så fick jag plocka fram Diesels. Den var laddad med blodpudding och Diesel sa, den vill jag ha. Och det fick han, sen låg han helt lugnt på golvet och slickade i kongen.

Den här träffen var lite roligare än de tidigare kände jag. Ibland blir jag lite lack när det snackas lite väl mycket om skärbrädor som kastas i huvudet på hundar och ryck-och-slit i kopplet tekniken. När man anmäler till en kurs och de skriver uttryckligt att man ska använda positiva metoder och instruktörerna sen på något sätt försöker bräcka varandra i fula metoder så blir man lite besviken. Den här gången var den ena instruktören inte med och då blev känslan betydligt mer positiv. En annan tjej med en svart ung jaktlabbe var med som hjälpinstruktör den här gången. Det är i alla fall skönt att man är så pass van hundägare att man har sitt eget register med tekniker och tänk att man inte måste ta till sig allt som instruktörerna säger. Och att man vet att man inte måste lyda det de säger. Jag försöker se kursen som en bra möjlighet till att träna på valplydnad med bra störning av de andra valparna, och då är det ju en bra kurs.

1 kommentar:

  1. Tråkigt med missledande men det är tur att ni gör det bästa av situationen :)

    SvaraRadera