onsdag 24 april 2013

Regn och blåst

Idag var det egentligen för regnigt och blåsigt och jävligt för att köra lydnad utomhus. Men eftersom vi har planer på att tävla och behöver träna många platser så åkte jag och Vessla till klubben iaf. Hon verkade inte ta vädret med för stort allvar utan var rätt så pigg och på. Vi körde lite ff och inkallning med ställande för lydnaden som uppvärmning inför bruksplatsen, dvs med skott.
Det var ungefär 8-10 hundar som var med på platsen, en del på rad, en del bakom och några snett framför. Så det var lite stökigt, speciellt som en del förare har hundar som inte är så vana och står precis nära medan hundarna typ sitter upp. Men det är bra störning så vi tar hjälp av det. Det blir dock inte så tävlingslikt, men det får vi träna vid andra tillfällen. Jag gömde mig iaf inför skotten och Vessla låg med huvudet nere mellan 1-2 minuter innan hon reste det upp. Har inte KRAV på det, men ser gärna att hon har det nere. Sen stod jag ytterligare 1 min (till efter 2:a skottet) utom synhåll och gick sedan och ställde mig så att hon ser mig. Oroligheterna runt tog nog lite på henne så hon såg lite osäker ut, lika bra att stötta henne eftersom vi inte tränat så mycket på detta på sistone. Helt godkänt iaf!

Sen efter en stunds vila och lite apport (metall) dags för plats nr 2, utan skott. Även denna gång körde vi utom synhåll de två minuter momenten varade. Ungefär som innan låg hon perfekt med huvudet i backen 1 minut och sedan uppe fast bra och säkert.

Sen blev det lite mer ff special, apport och några framförgående. Som avslutning körde vi ett låååååångt fritt följ al la LKIII (fast längre) och Vessla var riktigt på (förutom stegförflyttningarna som var mot slutet).

Tidigare under passet testade jag att göra höger och vänster marsch fast med andra foten mot vad jag brukar. Funkade riktigt bra - idag var nog en tvärtom dag, till och med mina strumpor var ut och in (märkte jag på jobbet). Men annorlunda är ofta bra, embrace change som jag brukar pusha för :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar