lördag 16 februari 2013

Ett pass på Mossen

Det har varit rätt så lugnt här sedan träningen i måndags. Nej, inte lugnt allmänt men på träningsfronten. Det blir ju lite mindre motion och egen träning för Vessla nu med Diesel, men det blir desto mer aktivt för henne inomhus med lek och tukt av honom. Hon tycker om att leka och kampa med honom och känns lite yngre och piggare just nu.

Idag bröt vi oss iaf loss från resten av flocken och begav oss till vår vanliga utomhusplan (för den här årstiden iaf), nämligen en bollplan bortom Svarte Mosse. Aka Mossen. 

På programmet stod mest FF med fokus på sättanden och svängar samt längre sträckor. Dessutom metallapport samt sättanden. Till slut (sist i passet) körde vi även en fjärr som man kan se på videon här nedanför. Den kändes bra och jag är nöjd om hon gör så på tävling. Lite kvar att jobba på men men...


Vi började med metallen som varit problem på sistone. Det gick bra idag, jag höll Vessla i halsbandet och kastade apporten. Efter att ha misslyckats (hmm) med kastet första gången så gick det bra nästa. Bra kast, bra fart ut, bra ok gripande samt bra avslutning med tempo in samt ingång! Då blev det burk med grisöra i som vi jagade över planen och Vessla tyckte nog att det var rätt så ok. Vi har kört metallen ett par ggr inomhus, även då med grisöra.

Sen fokus sättande under gång. Först 4 st när jag gick bakåt och det gav bra sättande. Efter detta vände vi till vanligt igen och gjorde två gånger till. Båda med bra sättanden! Faktiskt bättre än jag trodde såg jag på filmen senare. Inte helt lätt att filma sin egen träning med mobil (trasig t o m) liggandes på ett bort, men det är bra att kunna titta på.

Fokus fotgående och svängar / sättanden stod näst på programmet. Här körde jag olika sträckor, svängar och sättanden och variabla belöningar. Ibland var det lek och ibland godis. Eftersom jag filmade det hela kunde jag även titta på det och det såg i stort sett bra ut. Utan så mycket störning går hon ju så himla fint med kontakt och sitt trippande steg, bra svängar och hyfsat snabba sättanden. Tyvärr ser man också på videon att ganska många sättanden är sneda, detta har vi inte jobbat på på sistone så det är kanske inte så konstigt. Får väl titta lite mer på det, men helheten är viktigast just nu.

Det blev många olika varianter av fritt följ och det kändes riktigt bra. Bra engagemang och energi. En gång i en start stannade hon bara plötsligt och låste sig på en hund utanför plan. Jag backade och lät henne frivilligt komma tillbaka - då var hon helt plötsligt helt fokuserad igen. Helt på  - till helt off - till helt på igen. Men så har hon varit sen hon kom till oss så kanske inte så konstigt heller.

Satsade hårt på belöningskvalitet idag. Hade burk med godis i fickan som ibland flög upp och som vi tillsammans jagade över plan och trashade så godiset kom fram. Ska använda detta mer i träningen för att ytterligare göra det roliga för oss att träna. Nöjd med dagens träning och både jag och Vessla var nog lite slut efter träningen pga alla långa och tuffa belöningar.

Imorrn fortsätter vi med fotgåendet och stärker upp det under mycket mer störningar tillsammans med "träningsgruppen".

2 kommentarer:

  1. Det ser jättefint ut Björn! Önskar att jag var lika flitig som du. Bodil

    SvaraRadera