måndag 18 februari 2013

Träningsträff med gruppen

Det har varit en lugn vecka på hundträningsfronten. Fram till helgen dvs. Igår blev det ett utom- och idag ett inomhuspass. Gruppen har utökats så att även lillgrabben Diesel är med, men den här gången brydde sig Vessla inte fullt lika mycket. Övriga med var Patricia med Zimla och Peppe, Inger med Lycka och Ina med Dixi. Patricia stod över att köra sina hundar på den gemensamma träningen så vi hade en extra hjälpande hand när vi andra tränade. Tack för det Patricia.

Jag och Vessla (true story) hade bestämt oss att fortsätta köra på attityd och engagemang vid fotgående och det var det vi gjorde båda passen vi hade tillgång till hela gruppen för hjälp och störning. Första passet (7 minuter) kommenderade Patricia oss runt runt runt. Vessla visade jättebra attityd vilket gjorde mig hemskt lycklig. Vi körde dessutom många och ibland ganska långa och tokiga belöningar för att ytterligare stärka upp detta moment. Jag såg på passet utomhus (på video) samt på detta pass att hon har börjat med sneda sättanden, men den detaljen bortsåg jag från i denna träningsform. Hellre bra attityd och kontakt och lite sneda sättanden just nu.

Pass nr 2 fortsatte vi på samma inslagna väg och den här gången blev vi kommenderade av Ina och sen Inger. Vi skulle gå en hel del nära väggar och det gick också rätt så bra. Vessla hade tappat en del energi till det här passet och var lite trött. Det gick inte riktigt lika bra men ändå helt ok. Hoppas att få upp hennes energi mer när vi börjar utomhus och rör lite mer på oss igen, så fram med våren tack. Men kontakten var bra även detta pass och jag bröt endast 1 gång när huvudet var rakt framåt istället för uppåt (i en annars perfekt position). Kunde kanske ha brutit någon mer gång när hon tappade lite...

Jag fick även hjälpa Inger och Lycka lite med apport (lämnande till förare), tandvisning (duktig Lycka och Matte, men bara tandvisning på Lycka) och Budföring. Den sista övningen gick jättebra och Lycka hade inget problem att springa till mig och sedan stanna kvar och få lite godis under omklappning. Nästan så att hon inte ville springa "hem" sen :-)

Vi fick även lite egen tid till träning och jag och Vessla tittade på några ytterligare moment och detaljer. Först kollade vi på sättanden när vi hade tillgång till bra spegel. Vi hade även hjälp av Ina som kom med en del tips och idéer (tack Ina!). Jag kanske går lite konstigt vid min halter och ska tänka / titta på detta i detalj. Vi gjorde även en metallapportering där jag hade laddat Vessla med en liten burk med gott torkat kött som vi fick "låna" av Ina (tack igen!). Vessla körde snabbt trav både in och ut och det godkänner jag. Förhoppningsvis kan vi shejpa upp farten - jag kan iaf inte kräva det för det har motsatt effekt. Endast 1 repetition såklart!

Som sista träning testade vi några hopp apport. Två av tre blev bra och den felande blev en springa bredvid hindret. Snett kast, men det ska hon ju klara. Vi kör inte detta moment så ofta å andra sidan, kanske dags att lägga lite mer fokus på det...

Sist på dagens schema (officiellt PM) stod gruppmoment uppdelat på tävlingsmässig och träningsmässig platsliggning. Den tävlingsmässiga bestod av Zimla, Dixi och Vessla och Vessla skötte sig toppen. Hon är rätt van att ligga plats utom synhåll här och det går bättre och bättre. Lite detaljer som vi skulle kunna slipa på är nedläggning, lämnande och sista metrarna tillbaka. Hon är lite slö ned, sen kan hon ibland nosa av lite precis när jag lämnat och reser huvudet när jag är 5-15 meter från henne och ramlar ibland (någon gång) ned lite på rumpan / sidan. Inte jättefarligt men en petig domare kan ju dra något på det och det är onödigt.

Idag var ett bra pass efter att ha haft så usel känsla senaste passet här (måndags). Men det är klart att det ska gå upp och ned. Skulle det bara gå upp så hade man ju inget kvar att träna på eller lära sig. Och gick det bara dåligt så slutade man ju ganska snart ;-)

2 kommentarer:

  1. NI ROCKADE FETT på attitydspasset! :-) Var härligt o se!! Nu ska jag läsa vidare o kika på filmsnutten som Pia la upp.
    TACK för träningen det var trevligt o precis va jag behövde den söndagen <3

    SvaraRadera
  2. Jag och Lycka tackar dej för all hjälp, det kändes så bra att hon ville springa bort från mej, det att ska springa tillbaka till mej har vi inte tränat så mycket på än men det gick jättebra.
    Hoppas vi syns snart igen

    SvaraRadera