måndag 11 februari 2013

SMS träning nr 3

Idag var jag och Vessla iväg på tredje gången av SMS med Mona och gänget.

Ibland går det bra. Och ibland går det mindre bra. Idag var verkligen inte bra, men vi kan börja med det som var positivt idag.

Fin ingång på plan för att börja vår kedja. Bra steg och bra kontakt. Supernice!
Fin fokus och start på ff. Bra första halt och start på detta.
Fina starter rakt fram under hela programmet. Hon sätter dessa bra varje gång!

Fina transporter mellan varje moment. Jättekul, för detta har vi verkligen jobbat på för att få till. Ingen större tvekan i något uppställande.

Bra fokus och start på sättande under gång, Transporten fram till sättandet var bra.

Första sträckan på inkallning med ställande - bra första sträcka med ok fart och ok ställande. Bra fokus denna del.

Rutan - bra fart in, bra ställande och bra läggande. PERFEKT avslutning, som vi tränat på på sistone. Jättetrevligt!

Men sen som man kanske kan gissa så var allting inte så positivt, och det mindre positiva kommer här.

Fria följet - i mina ögon så tappar hon koncentrationen efter första helt om (efter ca 2 svängar och 20 sekunder). Efter detta går hon nästan hela tiden i rätt position, men sällan med kontakt. För mig är det lika illa som om hon skulle pipa eller skälla. Det är HELA känslan som bara försvinner och även om det från sidan kanske ser ok ut så känner jag själv som att en dementor hänger över mig. Detsamma kanske kan sägas om Vessla? Sen att jag får fina kommentarer om hennes starter gör mindre intryck just då - det är lite som om "ditt hus brann ner, men skorstenen står kvar"... Riktigt så negativt är det inte, men det är intrycket i momentet och "nuet" på planen som faktiskt gäller. Det är något att jobba med och vi får ta det lite i taget också (det mentala alltså). Jag står ju fast vid att vi lär oss av våra misstag och den information vi får på alla dessa pass. Fick också bra tips från Jonna att inte alltid ha ff först i kedja och obelönat, det ska vi verkligen ta med oss. Mona tycker även att vi ska få med oss positiva som vi fått till i raka starterna och plocka över på svängar och halter - jag får tänka till vad vi har gjort här och se om vi kanske få till det. Eller, det är ju klart vi kan ;-)

Sättandet missade hon helt. Hon halvstod när jag vänt upp. Kanske var det att jag var osäker i momentet, gav kommando på annat sätt än vanligt eller bara att det var för jobbigt att sätta sig.

Inkallning med ställande kunde ha blivit riktigt (Vessla)bra, men avslutningen var lite snigeltempo, så som hon gör ibland. Vi har tränat en del på detta på sistone och bara kört avslutningar som bara betalar sig om de är ok tempo, något att jobba vidare med kanske. Eller tvärtom, inte jobba på det alls ett tag???

När jag kommenderade rutan tittade hon till mot gruppen som stod snett åt vänster och tappade fokus. Någon sekund efter att jag gett kommando igen kom hon på att hon skulle springa till rutan och gjorde resten typ så bra som hon kan göra (minus lite tempo in till rutan).

Sista lilla passet tittade vi på hur vi kan få upp bättre tempo / engagemang på metallen. Jag har testat ganska mycket på sistone och idag testade vi lite med konkurrens från dels personer och dels från stora stygga (härliga) Zolo. Men inget verkade positivt på hennes fart den här gången, förutom kanske lite när vi körde över hindret. Men det är å andra sidan lite för tidigt för att kunna säga så mycket, så vi testar vidare. Fast när energinivån är hög redan och inte halvlåg som den generellt var idag.

Så dagen blev informationsinhämtning på en hel del saker som inte fungerade och några som fungerade. Kanske var det för höga krav idag som ställde till det - att jag trodde att vi kommit längre än vi gjort. Det är lätt att det får fel effekt och Vessla plockar lätt upp det.  Vi tar med oss detta och anpassar nästa pass.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar