lördag 9 februari 2013

Lite mer träning

Slutet på veckorna betyder oftast lite mer träning. Av naturliga skäl. Men eftersom vi ska vara borta hela söndagen så blir det inte så mycket då, utan det fick bli pass fredag och lördag istället.

På fredag kväll träffade vi Linda och Pontiac på Åskväders (som man kan se bildbevis från i föregående inlägg) och idag lördag gick jag och Vessla själv till Mossen och körde ett pass i isande vind och snöfall.

Passet på Åsk var 2 timmar och blev ett bra pass. Vi hann med allt vi ville eller t o m lite till. På gott och ont. Förutom att köra en kedja så jobbade vi med följande detaljer.

Kedjan var början av LKIII fram till och med Rutan. Pia stod för kommendering och vi hade lite störning i form av en städare som dammsög och klonkade, samt valpen som satt hos Linda men som ändå är en bra form av störning.

Vessla visade upp rätt så bra fokus och vi gjorde en bra ingång och start på FF. Sen var hon bra med förutom ett par små tapp. Stegförflyttningarna har vi ju massor kvar att jobba på men hon tappade inte fullständigt, utan hon var med på noterna sen igen. Vid väggar är det lite jobbigare och det måste vi jobba mer på eftersom vi ändå är mycket på sådana platser (typ här alltså :-)

Sättande under gång är nog det lättaste momentet och det gör hon med fokus och hyfsad snabbet. Inte supersnabbt men helt ok tycker jag. Inkallningen gick sakta idag, men hon gjorde det korrekt med ett bra ställande och sedan inkallning igen. Farten drar ju ned betyget men inomhus har vi svårt att få till bättre, men iaf värt att slipa på.

Rutan har gått superbra på sistone. Så idag gick det tvärtom. Hon valde att springa till koner som stod till vänster om rutan, kanske trodde hon att det var det som var rutan. Vi körde om detta och nästan samma sak hände, men jag lyckades att rädda poäng och dirigera om Vessla in i rutan. Dock kom hon inte nog långt in. Mer träning på dumma koner alltså!

Väldigt synd att vi får ut så lite energi när vi kör inomhus, annars är det ju så bra! Kanske något att sätt under kampanj, men då får man ju välja bort all "riktigt träning" under tiden... svårt.


Idag var det utomhus och Mossen som stod på schemat. Här blev vår andra svaghet uppdagad. Det var vid två tillfällen andra hundar som gick runt planen utanför, och Vessla låser sig på dessa. På vissa platser har hon svårt för denna slags störning, detta är en sådan plats. Jag fick jobba med henne till de var borta, men det tar ju så mycket energi och positiv fokus från träningen. Vet inte riktigt hur jag ska jobba med detta...

Sen gick träningen mycket bra. Utomhus, ett par grader kallt, blåsigt och snö = Vessla har energi. Att få ut fart och villighet i träningen är verkligen roligt och det ger mersmak. Idag hade vi planerat ett ganska så kort pass med Metallapport, Inkallning med ställande, FF, Fjärr och inkallning från rutan.

Metallapporten har börjat krångla igen så jag tänkte testa den utomhus med lite mer energi idag. Det gick sådär, av två ggr så sprang hon ut bra båda gångerna, men en lite dåligt gripande och en avslutning som inte höll måttet (satte sig ej). Blir att jobba vidare på denna, men verkligen tänka på att göra det roligt och vid rätt energinivå, ej störning!

Vi körde baklängeskedning på inkallningen. Först inkallning från stående som var med bra fart! Sen inkallning och ett bra ställande (även bra fart), för att kalla in sista sträckan. Här hörde hon ett skall och startade inte direkt på inkallning, utan först efter ca 2-3 sek. Men avslutet var sen bra. Vi körde ytterligare en hel och det gick bra.

Vi gick ett längre fritt följ innehållande allting och det var riktigt bra. Det blir ju oftare det när vi kör utan så mycket störningar, men för att även klara mer störningar skadar det inte att överträna det vid dessa förhållanden. På SMS och när vi tränar med andra kommer bra störningar in.

Ibland har Vessla en förmåga att inte komma in bra i fot efter rutan. Detta lade vi lite energi på idag. Jag lade V i en "imaginär" rutan och gick den vanliga svängen bort från rutan och mot utgångspunkten. Sen kallade jag in och belönade när hon kom bra vid sidan. Detta upprepades med att även sträcka till att göra hela avslutningen och sedan samma sak i motsatt vinkel. Det blev alltså 4 inkallningar allt som allt och alla satt bra! Bra tempo, bra ingång och bra fot samt halt! Ska bara få till detta inomhus också...

Som sista moment hade vi fjärren. Jag ville köra igenom det några gånger på full distans, med transport och nedläggning som start. Vi gjorde 3 st varav 2 gick mycket bra. Den som inte funkade var när ett "sitt från stå" blev ett ligg istället. Annars nästan perfekta skiften, förutom något sitt till stå som fortfarande ibland blir kort och försiktigt. Efter sista bra hela körde vi en lång och rolig kamp och lekbelöning med favoritleksakerna som flög över halva plan. Vessla var hemskt på att springa efter den ena leksaken och det är kul att se henne så. Sen gick vi hem nöjda med dagen. Och faktiskt lite mindre kalla än när vi gick ut!

Vi har även bokat in ett Informationsinhämtningstillfälle den 3:e mars. Ska bli intressant att se hur det går, men bra träning blir det nog iaf.

3 kommentarer:

  1. Det är kul att kunna följa er träning här på bloggen! Får man lämna en liten tanke? Du skriver om behov av mer energi vid träning inomhus, men att det är svårt att prioritera då man då inte kan träna "på riktigt". Jag har lärt mig, inte minst tack vare kurser/clinic hos Maria Brandel, att prioritera engagemang framför teknik, då man långsiktigt vinner på det. Plus att hunden alltid lär sig det som händer, inte det man tänker att man tränar på. Dvs om den springer långsamt och man accepterar det så blir det svårare och svårare att lära den att högt tempo är ett kriterium, då långsamt tempo ju - i hundens upplevelse - hör till momentet. Hoppas du tar inte illa upp att jag skriver detta!

    SvaraRadera
  2. Kul att höra Susanne! Tack för dina kommentarer. Jag skriver faktiskt inte för att verka duktig utan för att lära mig och bli bättre. Då är förutom att kunna kunna följa upp det man gjort den stora nyttan att kunna få tips, hjälp och råd från andra. Och jag satsar på att göra många misstag hela tiden, men förhoppningsvis små nog och hitta dem tidigt nog för att kunna rätta till dem (läs min bok, haha).
    Och jag håller helt med dig. Jag borde prioritera mer engagemang. Vi har ju till stor del lagt om träningen till att träna annorlunda när vi vill ha fart, men inte nått fram än. Fart och fläkt är ju både Vesslas och min svaga punkt, så vi har lite att jobba på tillsammans. Klart är att jag behöver fler verktyg som fungerar på Vessla, och det är ju bara att (fortsätta) pröva sig fram och ta den hjälp man får (även om det ofta känns tröstlöst).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att du tog det så! Jag känner ju igen utmaningen från Bilbo, som inte heller har lätt för fart och fläkt. Hos honom är det delvis kopplat till att känna sig trygg i momenten, bättre fart till rutan tränade jag i höstas genom att låta honom gå in i rutan från max 1m avstånd, men där jag kunde stå nära eller längre bort o körde dirigering in i rutan en del. Och världens party när han var i rutan. Tänk, när jag efter 3-4 veckor skickade till rutan så höll han super fart. Och sedan körde vi igen från jättenära håll. Nu tänker jag komplettera med omvänt lockande in i rutan ... Vessla har ju förmodligen annan anledning till mindre fart, men kanske kan mina erfarenheter vara till någon nytta?!

      Radera