tisdag 26 februari 2008

Klickerträning

Eftersom vädret inte precis bjudit på några roliga stunder utomhus så har vi stannat inne ganska mycket. Vi tog visserligen en 45 minuters promenad på förmiddagen i ösregnet. Det var så illa att man inte ens kunde ha goretex-kängor på sig, utan det fick bli gummistövlar och full regnklädesmundering. Trots det så var jag ganska blöt när jag kom in. Men jag var inte i närheten av hur blöt Vessla var. Hon testade lite vattenpölar idag. Trots att hon är lite motvillig till att gå i närheten av djupare pölar så är hon väldigt nyfiken. Idag råkade jag lura i henne i en pöl som var kanske 15 centimeter djup. Vessla är ju så fixerad vid papperssaker som ligger och skräpar och precis jämte pölen låg ett tomt cigarettpaket, så jag tog och kastade det en bit ut i vattnet. I plumsar Vessla och sen verkade hon ganska nöjd. Vi tränade även på sitt och några ligg i det blöta. Hon har ju varit lite kinkig mot att lägga sig ner om det är blött, men idag gick det bra. Hon var ju redan blöt så då verkade hon inte bry sig så mycket. Väl inkomna blev det en kel och torkstund innaför dörren. Jag rullade in hela henne i en handduk och hon låg där så nöjd så.

Under förmiddagen körde vi ett kort pass med klickern. Jag ville lära Vessla ett nytt moment och jag jobbar på att få henne att bjuda beteenden. Så idag blev det att vi började träna in buga. Jag började med att hon skulle titta ner mot golvet, och därefter att hon skulle föra huvudet närmare golvet.

På eftermiddagen blev det ytterligare ett klickerpass. Först körde vi lite targetträning. Började med korkunderlägget som hon är van vid. Och hon är verkligen jätteduktig. Sen bytte jag till det orangea lilla plastunderlägget och även det går bra. Fast hon gärna testar att ta upp det i munnen och skakar det, eller så skrapar hon med tassen istället för att trampa på det. Men jag väntade bara ut henne och så ställde hon sig, tittade på mig och såg ut som att hon verkligen funderade. Och sen gjorde hon rätt! Efter en rad med bra trampanden så bytte jag till en tidning. Jag ville se om hon skulle göra samma sak med den. Och det gjorde hon. Snyggt. Därefter blev det lite tass-träning. Först med hjälp av handtecken och sen bara kommando. Återigen jobbade hon jätteduktigt! Som avslutning så ville jag se om hon tänkte bjuda på beteendet som vi påbörjade på förmiddagen. Och hon böjde ner huvudet mot golvet vid upprepade tillfällen. Så det känns som att hon börjar förstå att det är hon som gör något för att få en godisbit.

Jag gillar det här med klickerträning. Det känns som att det är mer krävande för hunden, eftersom hon måste komma på vad det är för något jag är ute efter. Det är även krävande för en själv för man måste bryta ner moment i delar och fundera på hur man ska få ihop ett slutligt beteende. Men i och med att man egentligen aldrig behöver säga nej, så blir träningen väldigt positiv och man blir så glad för varje framsteg.

3 kommentarer:

  1. Väntar med spänning på uppdatering av husse=) På hoffe sidan alltså.. Så vitt jag förståt det så avlöpte första styrelse mötet igår!? Kul att ni oxå kom till metropolen Lilla Edet*asg* Syns förhoppningsvis nästa gång med. Vill gärna utnyttja Matte till era tandvisning. Hade inga planer på att träna det något speciellt, men det är ju tydligt att det behövs=) MvH Ina&Mindi

    SvaraRadera
  2. Mamma Ida är lite kinkig med väta också.... Att lägga sig på vått gräs istället för på is och snö får jag varje vår lägga lite extra krut på, men efter ett par bra pass med snabba lägganden som belönas med hennes älskade kastade kong så sitter det!
    Ida tränar jag mer och mer med klicker men som "cross-over"-hund så är hon lite skeptisk ibland och tycker att det är lättare att "bli tillsagd" vad hon ska göra. Men hon blir duktigare och duktigare... :D

    Ha det så bra!

    SvaraRadera
  3. Nä, det e inge roligt med alla veterinär besök å alla pauser i träningen. Lydnaden står ju mer eller mindre still för att det blir långa pauser. Vart är utställningen? Får önska er lycka till! Får hoppa på någon annan "okänd" att agera domare=) Hörs å syns! Kram

    SvaraRadera