söndag 10 februari 2008

Träningspasset

Ny dag med hoffeträff och som uppdelningen i familjen är så är det jag husse som är tilltänkt som förare när vi kör bruks och lydnad framöver och matte som står för utställningsköret. Givetvis hjälps vi åt och det är matte som dagligen träglar det mesta av allt när jag jobbar länge och för mycket... men när vi är båda två är det oftast jag som håller i kopplet.

Vi har en bit kvar innan vi blir ett ekipage på plan och inte bara två kombatanter som kör varsitt race i fotgående eller vad det nu kan vara, men vi jobbar på att få till det där med kontakt och träningsvilja. Det är bara så mycket annat som är intressant så husse och träningen är inte alltid det viktigaste här i livet (som igår på valpkursen när lerpölarna och leran var roligare än både husse, korv o köttbullar, kong och figuranter. Hur tävlar man med en lerpöl egentligen? Kanske ska skippa duschen en vecka innan nästa pass...

Idag körde vi iaf ett antal moment som jag tycker gick hyfsat. Gemensamt med de andra drog vi ett par varv med serpentiner. Vessla svarar ganska bra på belöning (godis) längs vägen men hoppar rätt så ofta upp och biter mig i armarna/ärmarna. Jag försöker ta ner henne lite och då händer det att hon tappar kontakten, så som vanligt gäller det att hitta en bra balans. Efter detta moment körde vi vidare på egen hand, till att börja med kvarsittande. Jag sätter henne ner med kommando sitt och går iväg i kopplets längd. Sen belastar jag i kopplet från olika håll då hon ska sitta kvar - det här är hon jätteduktig på. Fram och belöna när hon klarar det och sen sätta om och ut igen. Ibland kastar jag en hög godis framför henne och ökar på så sätt svårigheten. På varsågod får hon sen antingen godis i handen eller från backen. Vi körde även ligg kvar på lite längre avstånd, detta gick först när hon fick ligga på filten för idag var leran inte lika attraktiv! Hon var riktigt duktig och jag kunde gå ifrån henne utan att hon kom efter mig, stod en stund och tittade på henne på avstånd och gick tillbaka och belönade. Detta ska ju självklart bli "plats" tillslut och nu är det korta pass och trygghet som ska tränas upp / fram.

Vi gick även lite fot och det går också bra även om det är en informell fot helt utan krav på ögonkontakt, kanske mer allmän följsamhet med belöning av kontakt. Det funkade bra trots många hundar runtomkring.

Många andra hoffar körde hopp över hinder så det fick vi också göra tyckte jag. På två pinnar högt och i koppel hoppade vi över och belöning klicker/godis och lite lek efter. Jag tror inte att hoppet kommer att vålla för mycket bekymmer i framtiden (sticker inte alls ut hakan här :-)
När vi kommit lite längre med vår target ska vi lägga in den också för att komma i rätt position.

Tillsammans med matte körde vi ett antal inkallningar / marsch också. Vessla var snabb som en vessla och kom in perfekt alla gånger, duktigt! Vi har ju annars svårt att få in henne när saker är intressant på avstånd. Nu körde vi med typ halva köttbullar som belöning.

På slutet blev det lite agility med slalom och träning på att våga gå upp lite på de högsta hindrena, det var lite läskigt tyckte Vessla.

Själv längtar jag efter torra planer och ljusa kvällar och Vessla längtar nog efter nästa hoffeträff, iaf om hon får tillfälle att springa och leka med en annan valp igen.

Avslutar med en bild som Jennie på Bergenhovs kennel tagit. Vessla sitter och kikar fram bakom mitt ben. Så söt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar