tisdag 12 februari 2008

Skogspromenad med Matte

Efter att ha legat och latat mig i soffan i evigheter, tror jag i alla fall att det var, så sa Matte slutligen att vi skulle gå ut. Hon packade pouchen med sig, med fem (5) köttbullar!!! Sen gick vi. Matte ledde oss mot skogen och där klättrade vi uppför ett berg. Men jag inte fick gå lös, utan jag var tvungen att släpa upp Matte. Ibland tror jag att hon är lite lat, eftersom hon inte låter mig springa lös, utan vill ha draghjälp i kopplet. Fast samtidigt så stannar hon och korrigerar mig varje gång jag drar. Förstår inte riktigt vad hon vill. Ska hon ha hjälp eller inte?

Sen fick jag slutligen bli fri från den där snaran och oj vad spring jag hade i benen. Jag bara studsade fram som en känguru, med fjädrar på alla fötterna. Men så fort jag hittade något spännande nån stans, så ropade Matte, titta vad jag hittade HÄR, och så hade hon på något vis hittade jättemycket köttbullssmulor. Bäst att man är snabb tillbaka, så att man får vara med och dela, för Matte är VÄLDIGT glupsk och kommer jag inte snabbt nog så är allting SLUT! Men jag brukar vara snabb som en Vessla, för köttbullar det gillar jag skarpt. Matte var lite konstig, för hon gick inte bara rakt fram i skogen och följde någon stig, utan hon gick bara hit och dit och när jag trodde att jag visste åt vilket håll hon tänkte gå och smet i förväg så hade hon redan vänt och gått åt ett annat håll. Hon var banne mig inte lätt att hålla koll på idag. Jag fick jobba som ett vilddjur. Men jag lyckades bra, för jag höll henne inom 10 meters radie (eller om det nu var hon som höll mig inom den radien, hmmm...)

Vid ett par tillfällen hittade Matte konstiga träd, träd med godisar i! Jag hade fått sitta stilla och titta på när hon hittade (planterade) godisarna och sen fick jag leta godis! JA! Roligt och gott. Ibland satt godisarna så högt upp att jag verkligen var tvungen att sträcka på mig. Matte tränade mig även i att komma på hit, men eftersom jag höll mig så nära henne och höll så bra koll på henne, så fick hon sätta mig på kommando för att kunna träna inkallning ;o) Och ibland så spred hon ut en hel hög med köttbullar, för att sen kalla in mig och så fick jag ytterligare köttbullar. Jag tycker om köttbullar! Jag kommer som ett skott när det vankas köttbullar!

Efter nästan en timmes studsande, utan att jag ens blivit trött, så tyckte Matte att det var dags att gå hem. Så den där elaka snaran kom fram igen :o( Men hon fortsatte att muta mig med köttbullar så jag gick ganska snällt hemåt med henne. Väl hemma fick jag slutligen äta lunch. Matte har blivit lite snål med maten för jag får bara äta 3 gånger om dagen nu. Jag är ju hungrig nästan jämt nu! Nu ska jag lägga mig i soffan och titta på något som heter skidskytte, eller om det nu var Matte som skulle titta på det och jag som skulle sova.

2 kommentarer:

  1. God morron!

    Trevligt med lite roligheter att läsa såhär på morgonstunden.

    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  2. Jadu Vessla.
    Dom är inte alltid så lätta att förså sig på dom dära människorna. Dåligt lokalsinne har dom, irrar hit och dit så man får lov att leda dom rätt. Vad skulle dom göra utan oss?!!?
    Och så vill dom ha uppmärksamhet hela tiden... så fort man tittar på dom blir dom alldeles till sig av lycka och så får man massa godis. Det tackar man ju inte nej till, godis är ju det bästa som finns ju!

    Ha det gott kära syster, och ta hand om matte och husse.

    SvaraRadera