torsdag 7 februari 2008

Ljuvligt väder och bra träning

Vilket ljuvligt väder idag. Solen skiner och värmer, himlen är klarblå! Det är ju så att man kan bli på riktigt gott humör. Jag var nyss ute med Vessla och tränade lite på fotbollsplanen. Jag började med att träna på uppbindning. Det känns som en viktig grej att hon klarar av, så jag försöker träna det lite då och då. Idag passade jag på att göra en liten ruta under tiden som hon satt uppbunden. Jag gick fram och tillbaka några gånger till henne under görandet av rutan, så jag höll ju på att tappa bort den. Slutligen gick jag dit i alla fall och la ut ett gäng med små bitar av köttbullar och sen gick jag tillbaka till gumman. Klappade om henne och belönade henne för att hon satt lugnt kvar. Sen kopplade jag loss henne och la henne ner på kommando, för att hon skulle verkligen få ner näsan i backen och direkt komma igång med att söka godisar. Sen släpte jag henne på ett varsågod och så gick hon igång. Hon jobbade jätteduktigt och höll sig bra inom rutan. Hon verkade snabbt inse att det var inom rutan som godisarna fanns. När jag tyckte att hon letat tillräckligt länge och jag började misstänka att godisarna började tryta, så fick jag till en klockren inkallning. Hon reagerade direkt på namnet och sen la jag till ett kom och hon kom rusande mot mig. Då fick hon massor med belöning, sen kopplade jag henne igen.

Därefter så tränade vi lite på kontakt. Jag belönade dels när hon sökte kontakt på egen hand, men även så sa jag Vessla och belönade henne om hon reagerade och tittade på mig. Jag jobbade även med mycket vändningar för att hon ska söka sig runt mig och där få belöning. Hon jobbade duktigt, men var lite sniffig ibland. Vi tränade även på korta inkallningar, samt kvarsittande. Jag satte Vessla på kommando och testade att hon satt kvar duktigt genom att dra lite i kopplet och se att hon stretar emot. Då fick hon belöning. Efter ett par försök så gjorde jag en inkallning och backade undan från henne så att hon skulle få upp farten bra.Det blev även lite liggträning. Vi har lite svårt att få Vessla att lägga sig på enbart kommando och inte handtecken. Så det var den biten som jag försökte jobba på.

Slutligen blev det lite träning på att gå fint och stå fint. Idag blev jag på gott humör för hon gick så fint. Knappt något hoppande eller tuggande på kopplet utan hon fokuserade fint och gick med bra kontakt. Jag brukar jobba med en godbit i handen och försöka få henne att fokusera på min hand, så att hon tittar snett framåt och inte upp på mig i just det här momentet. Sen ställde jag upp henne, håller återigen en godisbit cirka 30 cm framför nosen på henne och uppmuntrar henne att titta på min hand, så att hon har lite dragning framåt. Hon stod duktigt och stilla. Jag kunde även flytta på något ben om det behövdes. Så duktig tjej!

Vi hade verkligen njutit av det härliga vädret. Hoppas att det håller i sig länge nu!

När vi kom in, så gick vi in i sovrummet. Jag tyckte det var dags för tjejen att vila lite. Hon var inte riktigt med på planerna dock. Panda däremot, som inte ens varit ute under förmiddagen. Han var visst sugen på att gå och lägga sig och han tog sats, flög upp i sängen och sen började han gräva sig in under mitt täcke. Så nu ligger han och sover gott i en liten kokong. Förstår mig inte riktigt på honom. Borde han inte vara ute och gotta sig i solen, jaga nån mus lite slött och bara njuta av att solen faktiskt värmer. Han har utökat sitt bidrag till maten förresten. Nu är det väl 3 möss som han har kommit och presenterat för oss. Tack för bidraget, gubben!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar