lördag 23 februari 2008

Träningspass på eftermiddagen

Det kändes som om valpkursen var alldeles för kort idag. Så det blev ett extra pass med träning under eftermiddagen. Vi gick ut, började med en kort promenad och sen gick vi ut på planen. Det blev lite sitt kvar träning till att börja med. Det funkar bra, men när momentet är slut så tappar hon lätt fokus och traskar iväg för att göra något på egen hand. Hon smet iväg i full fart och drog till andra änden av planen, men då körde jag en inkallning och hon kom klockrent in till mig. Säkert upp mot 50 meter. Därefter körde husse lite mer kvarsittande. Men hon fortsatte med att vara lite tråkig mot Husse och drog iväg så snart hon fick chansen. Så vi växlade och jag tränade lite kontakt/följsamhet med henne och då var jag på henne varje gång hon försökte pipa iväg och sa till att hörrdu du, nu tränar vi. Då gick hon med mig och fick belöning.

Vi körde ett par ganska långa typ 25-30 meters inkallningar. Husse började med att ha Vessla sittande vid sidan och jag kallade in henne. Massor med beröm och belöning när hon kommer och sen sätter jag henne vid min sida och Husse kallar in. Så körde vi ett par gånger var.

Sen körde Husse ett pass med konglek. Vi jobbar för att få upp hennes intresse för att hämta kongen och komma in med den. Men ibland tappar hon helt intresset för kongen, så först snurrar Husse runt och håller bort Vessla så att hon inte når kongen och får henne att verkligen vilja ha den och då släpper han iväg den ett par meter och hon får sticka iväg och ta den. Nu brukar hon ofta vända upp på egen hand mot oss och då kallar vi in henne och när hon kommer fram får hon godis. Helst vill vi ju se ett byte mot godis, men det viktigaste är att hon kommer in. Även om hon tappar kongen på vägen så får hon beröm för att hon kommer. Ofta gruffar och morrar hon på vägen in, men hon brukar släppa kongen vid fötterna när hon ser att det finns godis. Helst vill hon nog springa i åttor runt oss med kongen, men det är just det som vi vill träna bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar