lördag 19 januari 2008

Blåsigt men solsken

Fast jag börjar dagens bloggande med en bild på Panda från senaste badet. Han ser ju så otroligt liten ut när han är blöt. Men han är underbart snäll när man badar honom. Står still och accepterar det mesta.


Så till dagen då. Vi gick ut på förmiddagen. Visst blåste det, men det kändes inte speciellt farligt. Och man fick ju passa på att njuta av solen som visade sig! Vessla fick gå i flexikopplet och Panda följde med han också.

Vilken snygging va? Sitter och slickar sig själv i näsan, hur många lyckas med det egentligen?

En konstig bild med Panda i fokus och allt annat oskarpt.

Panda var verkligen på humör för att visa upp sig idag. Näst sista bilden av Panda är verkligen läcker. Vilken uppställning han gör!



Vessla fick lite lek och bus. Husse jobbade med två kongar för att få henne att komma springande in till honom. Vessla jobbade duktigt och tyckte det var skoj med kongarna. Oj vad hon sprang!

Ett försök till en fin bild. Nåja. Bilden blev rätt ok, fast hon sitter lite som en hösäck.

Vessla hittade en pinne.

Husse jagade en flyende Vessla. Hon hittade bara på en massa hyss och tillslut bestämde sig Husse för att jaga ifatt henne. Oj vad roligt det var sa Vessla.

Fast sen blev det en skarp tillsägning.

Och därefter blev det koppelträning en stund.


Vi hann fara en sväng på djurbutiken idag med och köpte hem ny mat till Vessla. Så snart blir det juniorkäk för hennes del. Husse smet in en sväng på ÖB och då passade Vessla och jag på att köra ett pass med lite träning på parkeringen utanför djurbutiken. Hon var väldigt uppmärksam och jobbade jättebra. Vi tränade på att hon skulle följa med snällt i koppel, samt lite stå fint träning. Hon tittade på en del människor som gick förbi och då gick svansen igång som bara den, men hon höll ändå fokus på det vi tränade. Jag hade ingen godis med mig, utan det fick bli en massa kel som belöning och ibland lite koppelkamp. Efter djurbutiken åkte vi till Myrornas och Vessla fick för första gången ligga kvar ensam i bilen. Hon fick ett grisöra att roa sig med och verkade inte ens ha insett att vi gått när vi kom tillbaka igen.

På eftermiddagen gick vi en promenad i skogen. Vessla fick gå lös och kämpade på för fullt för att hålla sig i närheten av oss. Vi gick frigång, utan att följa någon större stig, vilket innebar att Vessla fick hoppa sig fram genom ljungris som var högre än hon själv emellanåt. Det var väldigt skönt att se att hon följde oss så snällt som hon gjorde. Efter promenaden var hon ganska trött och har vilat en stor del av kvällen. Husse la dock in ett träningspass, då han tränade framför allt sitt, ligg och stå. Hon klarar sitt och stå på enbart röstkommando, medan ligg fortfarande kräver handsignal. Enbart handsignal verkar dock fungera. Vi började även att träna lite target med henne. Jobbade först med ett plastlock, som hon först skulle titta på, sen nosa på och därefter sätta en tass på. Fast locket glider ju iväg på det hala golvet när hon sätter tassen på, så vi bytte till ett litet orange gummi-underlägg. Det kändes som om Vessla började förstå processen och även bjöd på sig själv.

Just det, i gårkväll så låg jag på filten tillsammans med Vessla. Hon hade en bit av en toarulle och tuggade på. Jag busade upp henne ordentligt med biten och sen sa jag till henne att ge mig en puss. Vi har egentligen inte tränat det tidigare, men nu kunde jag locka henne till att pussa mig för att få tillbaka biten. Hon verkligen bjöd till och pussade mig när jag tagit biten ifrån henne för att få tillbaka den. Då blev jag riktigt glad!

1 kommentar:

  1. WOW vilket kort på Panda som ja vad skall man säga, har inga ord för hur knasiga korten kan bli men det är fräckt !!!!

    Ha en trevlig söndag

    SvaraRadera