onsdag 23 januari 2008

Inomhus lek och träning

Trist väder, regn regn regn och ganska kallt. Marken känns lite frusen och väldigt hal, så idag jobbar vi mest inomhus. Vi fortsätter på gårdagens kontaktsök. Hon får komma till mig och tigga godis, genom att ta kontakt med mig. Då kommer belöning genom kel och godbit. Jag vill att hon ska ta kontakt med mitt ansikte, för att det ska leda till att hon vill titta på mig för att få belöning. Just nu jobbar jag i ganska låg position, så att hon når upp att ge mig en puss eller två. Är hon för brysk så vänder jag mig bort och så får hon försöka på nytt.

Äntligen börjar vi har knäckt koden för att få Vessla att komma med saker för att få leka. De flesta leksakerna är bortplockade och när jag vill att vi ska leka plockar jag upp till exempel en strumpa med knutar på. Stoppar den i en ficka, men så att den sticker ut lite, för jag vill att hon ska veta var den finns. När Vessla söker kontakt med mig så bjuder jag på strumpan. Vi har en kort dragkamp, ett par 5 sekunder bara. Första riktiga draget som hon gör belönas med att hon får strumpan. Då traskar jag iväg åt ett annat håll. Till en början så gjorde jag lockande ljud för att hon skulle komma till mig. Men nu kan jag tyst traska iväg och hon följer efter och puttar på mig med strumpan. Jag håller händerna nära kroppen, för jag vill ju att hon verkligen ska komma in till mig och inte stanna på en halvmeters avstånd. Nu har vi kommit så långt att jag kan vänta tills hon puttar med strumpan i handen på mig. Då får hon en kort kamplek igen och så släpper jag strumpan för att hon återigen ska få komma till mig. Efter ungefär 3 upprepningar så tar jag en godisbit i andra handen och när vi kampat lite så bjuder jag på godis för att Vessla ska släppa leksaken (börjar lägga in loss-kommando). Första gångerna morrade hon lite när min hand kom fram, men nu inser hon att den kommer med godis och så släpper hon leksaken och får belöningen.

Vi jobbar även med targetträning. Ett oranget underlägg som hon ska sätta en tass på. Hon börjar förstå grejen och går ofta fram och sätter en tass på. Ibland slarvar hon och sätter tassen jämte, men nu får hon ingen belöning för det längre. När hon står på targeten så försöker jag kasta iväg en godis åt henne, men då blir hon lite väl upptagen att leta godis att jag har börjat med att locka på henne för att hämta en godbit hos mig istället. Det innebär ju att jag blandar två olika moment i träningen, men hon verkar ändå förstå att det är targeten som gäller först och därefter ska man komma till matte och hämta belöningen.

Det är så himla mycket saker som man vill träna på. Ju mer jag läser i boken, desto mer saker hittar jag som jag/vi vill träna på. Borde börja träna mer aktivt på passivitet, hantering och utställningsträning med mycket mera. Men man kan ju inte träna hela tiden heller. Vessla måste ju få vila mellan varven, och då inte bara sova utan också bara va.

2 kommentarer:

  1. Hej Pia,,,,

    Visst e det mycket studs...kallas väl inte hoppawart för intet heller...men så länge jag itne stressar på henne och låter henne löpa själv går det jättebra...står fint går i typ 5 sekunder sen sätter vi oss ner...men det går längre mellan gångerna vi tränar..det är bara att ställa ut så ofta som möjligt nu för att hon ska förstå...hoppas allt går bra med lilla Vessla..men som jag läser så ser det ut som att ni har fullt upp... ;)
    Kramsizar //Sandra

    SvaraRadera
  2. ´Hej!
    Det är jättekul att läsa om eran träning, jag hoppas att ni kommer på söndag med? En av Jennies valpar kommer oxå

    Jag är lite osäker på min mail ja... tycker att den borde funka men får nog dubbelkolla lite runt mig om folk får mina mail, har du fått?

    SvaraRadera