fredag 25 januari 2008

En koppelpromenad

Idag ringde Mamma och undrade om jag var sjuk eller hade blåst bort i vinden. Jag hade ju inte uppdaterat bloggen på jättelänge (1½ dag). Eftersom man måste hålla mammor på gott humör så är det väl bäst att jag uppdaterar då... ;o)

Jag planerade att ta en skogspromenad idag. Hade tänkt att det inte skulle bli så mycket träning eftersom helgen blir packad med träning, och då tyckte jag att en skogspromenad utan att gå på stigar är en bra grej. Då jobbar hon nära utan att jag behöver kräva det. Men eftersom det var väldigt blåsigt idag, så blev skogspromenaden inställd. Känns som att det blåser mycket mer idag än vad det gjorde när det var stormvarning och man inte fick gå ut. Men nu har jag inte hört några varningar.

Nåja, ut kom vi en liten stund i alla fall. Det blev koppelträning. Vi en runda på ett par hundra meter och under den turen så jobbade jag aktivt på att Vessla inte fick dra i kopplet och att hon skulle vara uppmärksam på mig. Jag hade minifrollics med mig, och varje frollic var delad i kanske 6 delar, för att hon lättare skulle få i sig dem. Jag belönade varje gång hon sökte kontakt med mig, samt när besvarade kontakt från mig. Om hon började dra i kopplet mot något så stannade jag och pimpelfiskade (dvs jag drog små korta uppmuntrande drag i kopplet för att få henne att vända om mot mig). När hon reagerade, vilket gick ganska fort, så belönade jag henne med rösten och då kom hon in till mig och där fick hon lite kel och godisbelöning. Det kändes som att hon var mer uppmärksam på mig och inte försökte hyssa lika mycket som vanligt. Det kändes även som att hon blev mer uppmärksam på små korrigeringar i kopplet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar