torsdag 10 januari 2008

Lite händelselöst idag

Idag har nog varit en ganska tråkig dag för Vessla. Jag har inte känt mig så pigg och därför inte orkat hitta på så mycket. Jag sov dåligt i natt också, även om Vessla sov snällt. Även i morse var hon riktigt snäll. Visserligen blev det en kisspaus kvart i 6, men sen låg hon i biabädden tills strax innan 8. Upp och frukost, och en liten kisspaus igen. Därefter så öppnade jag upp gallret runt biabädden och satt med henne på golvet i sovrummet, stängde dörren så att hon inte kunde röjja runt en massa och sen efter ett tag så flyttade vi bägge in på biabädden. När hon väl slappnade av där så kunde jag krypa ner i sängen och så vilade vi fram till strax innan tio. Snäll hoffe! Hon låg kvar i bädden när jag steg upp, så att jag kunde klappa om henne och berömma henne för att hon var lugn och snäll.

På förmiddagen fick hon leka en stund med en godisboll. Hon börjar bli riktigt effektiv och använder båda framtassarna och nosen för att rulla på bollen. När den fastnar mot ett hörn så kan hon ibland ta till båda framtassarna samtidigt och hoppa på bollen á la "sorkjakt" och på så sätt få loss bollen. Hon verkar tycka att det är ganska trevligt att få mata sig själv med godis...

Efter lunch så blev det vilostund i soffan. Hon låg snällt och lugnt jämte mig och mös i soffan. Skönt med en hund som kan ta det lugnt ibland. När jag slutligen orkade ta mig upp ur soffan så blev det en prommenad i skogen. Något längre än vad jag egentligen trodde att det skulle bli. Vessla fick gå i flexikopplet till en början, men sen när vi kom in på en skogsväg så fick hon gå lös ett tag. Det var full fart i henne och hon flög fram över stock och sten. Men efter att ha gått ifrån henne lite så kom hon in och käkade ost ur min hand, efter att hon fått sätta sig ner och ta kontakt med mig. Sen fortsatte vi att gå och då höll hon sig lite lugnare och lite närmare. Jag fortsatte att gå ifrån henne och sen sätta mig ner på huk, och när hon kom fram till mig så fick hon ost, efter sitt och kontakt. Vi mötte en hund och en tant i skogen, som Vessla fick hälsa lite hastigt på och sen gick vi vidare. Mötte även en grabb, men honom gick vi bara förbi och då jobbade jag på kontakt med Vessla. Hon tittade ganska snällt upp på mig, men sen insåg hon ju att hon ville ju gå till grabben och höll på att fälla mig, men hon fick inte gå fram och glömde det snabbt efteråt.

På ett ställe så var det rinnande vatten jämte stigen. Vessla blev nyfiken och det hela slutade med att hon nästan stod på huvudet ner i vattnet, så hon blev rejält blöt hela framkroppen. Sen kämpade hon sig upp ur vattnet igen och sen var hon lite mer försiktig och fick lite tokryck runt vattendraget. Men hon lugnade slutligen ner sig och så kunde vi gå vidare.

När vi började att närma oss hemma, så märkte jag att hon började bli trött, så det var bara att lyfta upp troligen 14 kg tunga dyblöta valpen i famnen och försöka orka traska vidare hemåt. Puh, vad tung hon är! Jag orkade i alla fall bära henne en bit och sen fick hon gå en liten sträcka igen innan vi var hemma. Väl hemma svepte jag in henne i en stor handduk och torkade henne sittande på golvet med henne mellan benen. Nu ligger hon helt utslagen på golvet, ska ge henne mat och sen tror jag nog att hon somnar om igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar