måndag 7 januari 2008

Flexikoppel

Idag har Vessla varit ganska snäll. Bara bitits någon gång, en gång högg hon mig över tummen... Trots att vi gick och la oss riktigt tidigt igår kväll så sov hon fram till sju-tiden, vaknade visserligen till lite när Husse steg upp, men somnade om snällt igen. Sen sov hon tills Husse skulle åka till jobbet strax innan sju. Då steg jag upp och tog ut henne en sväng och därefter så la jag tillbaka henne i biabädden, höll tummarna och hon somnade om! Sov fram till strax innan åtta, upp och gav henne frukost, ut en sväng och sen gick hon faktiskt med på att lägga sig igen och vi fick sova nästan till klockan nio, skönt! Men då ville ju jag också få äta frukost. Vi försöker lära Vessla att hon ska ligga på en bestämd plats när vi äter (vill inte veta av något tiggande av mat). Men i morse var det stört omöjligt. Dock inte pga Vessla utan för att Panda bara ville busa och leka, dels med henne och med allt möjligt annat som han kunde hitta. Det slutade med att jag fick stoppa Vessla i biabädden med en toarulle med godsaker i, som hon fick roa sig med, medans jag slängde i mig frukosten.

Sen släpte jag ut Vessla igen och hon sprang raka vägen ut i köket och utan någon förvarning alls så satte hon sig och kissade. Dååågh. Ibland känns det lite hopplöst, men om man tänker på att det faktiskt gått sen i torsdags utan olyckor inne, så börjar det ju bli bättre och bättre. Det känns även som om det går lite längre tid mellan gångerna som man tar ut henne och att hon faktiskt kan hålla sig lite längre.

Efter lunchen så gick vi ut på en prommenad, med nyinskaffat flexikoppel. Det funkade faktiskt bättre. Man själv kunde hålla ett högre tempo och inte stanna hela tiden och Vessla fick mer frihet att nosa runt. Framåt slutet av prommenaden så började hon dock att vilja bita och dra i kopplet, hoppa och studsa, och eftersom jag inte ville gå in med henne när hon var i ett sånt tillstånd, så gick vi en sväng till och hon lugnade sig innan det var dags att gå in igen.

Det blev visst en paus i inlägget. Nu har Husse kommit hem från jobbet och vi har hunnit laga och äta kvällsmat, pastasallad. Mums. Sen blev det en andra prommenad för dagen. Återigen så gick hon relativt snällt i flexikopplet. När vi jämför med de andra valparna så låter det som att vi är lite väl försiktiga med hur mycket hon får gå. Vi har hållt oss till ganska korta prommenader (under en km), men det är nog dags att öka på sträckan lite. Vessla visar inga som helst tecken på att bli trött. Tyvärr har det regnat en hel del och all snö är som bortblåst. :o( sååå tråkigt! Hoppas verkligen att det kommer mer snö i år!!!

Ska försöka ta något foto ikväll. Hon är ju trots allt 3 månader idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar