tisdag 15 januari 2008

Ett litet spår i regnet och blåsten!

En liten promenad ute i regnet. Jag tog med lite ostbitar ut och tänkte lägga ett kort spår för att testa om Vessla börjar förstå konceptet än eller inte. Jag har ju tyckt att hon verkat ha lite svårt att förstå att hon bör fortsätta rakt fram och inte vända om och gå bakåt istället, eller runt runt runt i en cirkel. Jag satte Vessla vid ett träd och knöt fast kopplet, slängde lite ostbitar på backen och lät henne nosa efter dem medan jag traskade iväg en kort bit. Spåret blev väl cirka 15 meter med ostbitar strödda lite här och där längs med spåret. Det innebar att varje gång som jag hämtade upp godbitar ur påsen så blev det ett uppehåll med godbitar på backen, eftersom jag var lite slö i skallen, så jag tänkte mig inte för utan traskade bara på. Vessla höll sig rätt lugn till en början, men började bli lite kinkig när jag kom längst bort. Jag återvände till henne och kopplade på flexikopplet. Inte för att hon behövde en längre lina än ett vanligt koppel, för hon gick väldigt lugnt och fokuserat. Hon gick klockrent! Spåret låg i öst-västlig riktning och det blåste starkt från söder, så Vessla gick lite till höger om spåret, men svängde tillbaka när hon kände doften av ost. Hon jobbade på ordentligt även där det var pauser från ostbitar. Och hon jobbade framåt, men i lugnt tempo.

Strax innan vi spårade kom det en tjej med typ 5 hundar förbi på planen, men idag ville jag inte att Vessla skulle få hälsa så jag lockade med mig henne åt andra hållet och det funkade bra. Visserligen visade hon klart intresse för hundarna, men hon drog inte i alla fall. Stod mest och viftade glatt på svansen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar