tisdag 22 januari 2008

Kontaktkontrakt

Igår var vi på första träffen för hundkursen. Det är en kurs som lägger stor tonvikt på att jobba positivt med hundarna och att bygga en stabil grund. Vi kommer att träna mycket på hundmöten, inte dra i kopplet och kontakt. Vilket låter nyttigt. Det ska bli så skoj att komma igång på lördag.

Jag passade på att skaffa en ny bok igår och jag har redan läst 1/4. Det är Kontaktkontraktet av Eva Bodfält. Jag har tidigare funderat på att köpa den, men snålat lite. Men nu gick det att köpa den till ett billigare pris och då slog jag till. Det verkar än så länge vara en väldigt trevlig bok och nyttig. Jag har redan testat en del av tipsen i den och de verkar fungera bra.

Jag och Vessla tog en tur ute och tränade att hon spontant skulle ta kontakt med mig och komma in till mig. Hon har verkligen börjat förstå att klick ger belöning och därmed så jobbade jag med hjälp av klickern. Jag började med henne i koppel, men när jag märkte att hon jobbade duktigt och sökte kontakt med mig så släppte jag kopplet och gick en bit ifrån henne och inväntade att hon tittade på mig, då klickade jag och hon kom rusande som ett tåg. Jag hade en godbit uppe och kunde på så sätt få henne att stanna hos mig. Sen belönade jag med röst, kel och godis. Jag jobbade med godbiten nära mitt ansikte, för att stärka kontakten, vilket verkade också ge positiva resultat.

En annan sak som vi lärde oss igår, eller jag kanske ska säga blev påminda om, för vi har använt tekniken med Nike tidigare. Lär din hund att skvallra. När Vessla tittade på en annan hund som gick förbi på ganska långt avstånd så klickade jag och belönade henne. Hon tittade snart tillbaka efter hunden och sen tittade hon på mig, klick + belöning. Efter en stund så gick det en annan hund ännu längre bort, Vessla tittade dit, tittade på mig, klick + belöning. Detta var under tiden som jag fortfarande höll i kopplet. Sen hade jag släppt kopplet och jobbade vidare. Jag var så fokuserade på Vessla att jag såg inte att det kom en tredje hund gående på gångvägen förbi oss (en lös hund!). Vessla var då 5-10 meter ifrån mig och kunde lätt ha valt att sticka till den andra hunden istället för att komma till mig, men hon tittade upp, såg hunden och tittade på mig, klick + jättebelöning! Wow! Idag var verkligen kontakten på toppen och då blir man så himla nöjd och glad.

Det är verkligen skönt att hon har kopplat i hop klick + belöning, så att hon kommer in till mig när jag klickar. Då kan jag ju belöna henne på ett enkelt sätt för något som hon gör långt borta från mig. Och det blir mycket lättare att träna på inkallning. Det är ju själva vändningen som är så viktig till en början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar