fredag 4 januari 2008

En liten uppdatering

Det har inte hänt så mycket nytt de senaste dagarna. Vi tragglar på. Tränar lite som vanligt hemma på kontakt, sitt och ligg, kom och följ med. Försöker även träna på att hon ska hämta föremål, dock är intresset stort för att leka på egen hand och hon springer gärna förbi en i full fart! Har försökt att minska lite på dubbelkommandon och sitt kan funka utan att man gör tecken, medan de andra är lite si och så med. Från att ha tränat mycket med godisbelöning så försöker jag nu även att träna under tiden som vi busar med någon leksak. Avbryter leken (tar ut leksaken ur munnen på henne, samtidigt som jag säger loss) och sen får hon sitt och eventuellt även liggkommando innan hon får tillbaka leksaken. Vi vill gärna att hon klarar av att starta och stoppa att leka snabbt.

Gick en prommenad i skogen i förrgår och då var hon helt omöjlig igen. Totalt vild. Vägrade att lyssna och skulle bara tokspringa förbi mig. Slutligen fick jag tag på henne, men hon fortsatte bara att krångla och jävlas. Försökte sätta henne ner och vänta en stund för att hon skulle lugna ner sig, men det var tokvilt så fort hon fick gå ett steg. Slutligen när hon lugnat sig lite, så lyfte jag upp henne i famnen och bar ut henne ur skogen och sen gick vi med vändningar fram och tillbaka tills hon gick någorlunda ok, då tog jag återigen upp henne i famnen och bar hem henne, för då hade hon fått gå dagens dos kändes det som.

Idag var vi återigen ute och gick en sväng. Vis av erfarenhet så tänkte jag undvika skogen den här gången och gick på vanlig cykelväg istället. Då gick hon snällt i kopplet, men hon ignorerade mig fullständigt. Jag försökte få ögonkontakt med henne, men det gick inte, varken genom att locka på henne med röst, godis eller leksak. Det enda som hon reagerade på var om vi mötte någon person, då blev hon alldeles vild och ville hälsa. Det kändes jättekonstigt att hon var så disträ. Visste inte alls vad jag skulle ta mig till. Sen när vi kom hem igen så började hon slutligen ta kontakt igen, men det var först när vi var precis utanför huset. Får väl försöka träna mer kontakt ute på halvkänd/okänd mark och se om det hjälper. Det var i alla fall skönt att hon inte tokdrog i kopplet, utan gick snällt vid min sida mesta delen av turen.

I morgon hoppas vi att det ska komma lite snö, så att vi kan få ut och njuta lite. Idag har det för en gångs skull varit lite sol ute, men då var det istället kallt och blåsigt. Men man ska väl inte klaga. Som jag säger, det är ju lite skönt att man bara behöver vara ute korta stunder i taget och inte flera timmar i sträck... Om några veckor börjar vi på valpkurs. Det ska bli spännande, fast man hoppas att vi får lite bättre kontakt med henne innan dess, annars blir det ju bara det som vi kan träna på under kursen...

1 kommentar:

  1. Jo, jo jag tyckte väl att det glittrade i de där ögonen redan vid fyra veckors ålder! "fnissar hon förtjust" Säg bara till så byter vi! :) Mamma Ida är ganska så foglig av sig...

    SvaraRadera