söndag 6 januari 2008

Äntligen lite snö

Det kom ingen snö igår, åtminstone inte på dagen, men på kvällen började det snöa och idag ligger det ett par centimeter i alla fall. Men igår passade vi på att köra ett spår igen. Den här gången testade vi ett näringsspår (med ost i nästintill varje steg). Vi la även in en 90 graders vinkel. Spåret var väl en 20 meter ungefär. Vessla fick gå fram och började smaska ost, men verkade inte riktigt förstå vad som var meningen. Hon traskade lite fram och tillbaka och plockade ostbitar. Sen när vi kom till svängen så tog hon den ganska bra och fick upp lite mer intresse därefter, men då var ju spåret typ slut redan. Så när hon smaskat slutet på spåret så gick vi ut på planen igen, och kom nära starten på spåret, då spontan började hon att spåra och gick riktigt fint i spåret och hittade någon ostbit som hon glömt i första varvet. Då verkade det som om poletten ramlade ner.

Efter att vi spårat passade vi på att gå en sväng i skogen med henne. Hon fick springa lös. Först stack hon iväg ett 50-tal meter åt andra hållet mot vad vi gick, men sen kom hon in till oss och därefter följde hon ganska snällt. Vi belönade henne med godis när hon kom in till oss, och hon verkade upptäcka att Matte hade ost kvar sen spåret och kom glatt viftande på svansen in till mig när jag satte mig ner på huk och visade att jag hade godis.

Framåt eftermiddagen så blev det ytterligare en prommenad. Jag skulle åka iväg och titta på hockey och Husse och Vessla fick följa mig till spårvagnen. Vi tänkte att det skulle vara nyttigt för henne att se vad spårvagnar var för något. Hon var mest intresserad av allt folk som skulle åka med. Ställer sig på bakbenen och viftar på svansen som bara den, så fort någon tittar på henne. Husse säger att hon brydde sig inte speciellt att jag åkte iväg. Senare på kvällen så mötte vi upp hemma hos min bror och där var hon riktigt snäll. Vi planerade att stanna och titta på Junior VM finalen. Vi hade dock glömt att ta med oss mat till henne, så vi fick traska iväg till en butik och köpa lite nödproviant. Hittade i alla fall ett valpfoder och det verkade duga bra enligt tösen. Gluffs gluffs sa det bara när hon fick den serverad. Det verkar som om magen klarade av att äta en annan mat vid ett tillfälle. Skönt.

Idag på morgonen så hade det ju kommit snö, så när Vessla vaknade strax innan åtta så fick hon äta lite frukost och sen gick hon och jag ut och busade en stund i snön. Hon började nästan direkt med "sorkjakt". Underbart härligt att se. Jag kastade lite snöbollar framför henne och då blev det ännu mer jakt! Man blir ju bara på så gott humör när det är snö ute! Ljuvligt! Hoppas att den stannar ett tag framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar