onsdag 9 januari 2008

Prommis med hoffen som blev hundlek...

Förmiddagsprommenad med hoffen. Vi gick ut för att röra lite på benen idag också. Vädret är ju ganska ok, blåser visserligen kallt, men det regnar ju inte. Vessla gick väldigt bra i början av prommenaden. Jag hade godis med mig och belönade henne när hon tog kontakt med mig, vilket skedde med hög frekvens i början. Jag hade tänkt mig att gå en runda på nån kilometer, men det blev hundlek istället. Vi mötte Nemo, den stora blandrashunden (blandning grand danois och labbe om jag minns rätt). Idag släpte vi dem lösa så att de fick busa runt en stund. De höll på att trassla in sig i varandras koppel lite väl mycket annars. Vessla passade självklart på att hälsa på Nemos matte och Nemo insåg snabbt att jag hade godis i en ficka, så han satte sig framför mig och ville ha godis, till och med tiggtassen kom fram. Men tji, han fick inget godis. Det var ju leka med Vessla som han skulle göra. De busade några korta stunder, men sen la sig Nemo för att tugga på lite nyårsraketer. Det är då man känner igen hoffen... voff voff voff, kom igen nu, voff voff voff, om du inte går upp och leker med mig snart så biter jag dig i svansen, voff voff voff. Hon fick upp honom en omgång till och då blev det lite mer bus. Han fick fart i benen och sprang över henne en gång så att Vessla gick omkull, men upp som en duracellkanin och på´t igen. När hon var på gång att börja skälla på honom igen så avbröt vi leken och så gick vi åt varsitt håll. Sen blev det bara en kort runda på väg hemåt.

Hemma så tränade vi ett kort pass, lite fritt följ, kan man väl kalla det. Jobbar på att hon ska hitta positionen och gå jämte mig med kontakt. Jag lockar på henne med godis i ena handen och när hon kommer in på rätt position med kontakt så får hon belöning. Hon jobbade ganska lugnt och fint. Sen blandade jag även in lite sitt och ligg. Hon är ganska duktig, men det är lite svårt att hitta en belöning som ligger på rätt nivå. Om man kampar med henne så går hon upp för högt i energi och blir bara bitgalen, men om man belönar bara med godis så känns det som att hon är lugn och fokuserad en stund, men kanske att hon inte tycker att det är toppenroligt. Hon följer ganska snällt och utför de saker som jag ber henne om, men hon vill gärna ha extra hjälper, som godis i handen, eller handtecken och röst. Hade önskat att man såg lite mer framåtanda hos henne, lite mer initiavförmåga. Vet inte riktigt hur jag ska få henne att bjuda till, fast jag antar att det handlar mycket om att vi inte hittat en optimal belöning än. Jag tar gärna emot tips på lekar som inte handlar om kamp! Lekar som sker nära föraren.

1 kommentar:

  1. Lite idéer har jag alltid...
    Boll-lek: ha 2 lika bollar/kongar (gärna med snöre) - kasta iväg den ena en kort bit, när hon tagit den så visa hur kul DU har det med den andra bollen, släpper hon den första så kasta iväg den andra en kort bit och medan hon springer efter den så ta den du kastade först. Med "en kort bit" menar jag bara ett par meter...det är inte springa efter som är det viktiga utan att matte/husse blir viktig i leken! Leken kan vidareutvecklas så att för att få den andra bollen ska den första avlämnas i handen...men där vill jag själv vara lite försiktig så att det inte blir "kravfullt" och den roliga leken kommer i skuggan av kravet att avlämna. Lek in det och ibland kan det vara okej att bara få släppa grejen. LEK SKA VARA KUL!

    Lite kamp: kampa bara ett par sekunder och låt henne vinna, spring sen ifrån henne så att hon får jaga efter, gör lekinviter och kommer hon fram så fortsätt röra dig ifrån, ta inte i grejen förrän hon trugar på dej den, kampa då ett par sekunder och släpp igen. Bryt leken när hon är fram med grejen genom att byta med godbit.
    Jag tycker att hunden ska alltid känna sig som en vinnare när den lämnar ifrån sig grejer!
    Kommer nu inte hunden efter så är det bra att ha en likadan grej till som man kan ha kul med (som bolleken men ett par sekunders kamp som hunden får vinna innan man tar den släppta grejen).

    Bara hålla i: Sen om hon verkligen gillar sin leksak, ge den till henne man håll i snöret och efter bara ett par sekunder byta mot godbit. Med andra ord hår hon bara hålla i leksaken.

    Inki Sjöstens fyrklöver gillar jag också skarpt! Väldigt användbart! Se på belöningen i fyra delar: socialt mys + godis + kamp + jaktlek...alla delarna är bra att ha och man kan jobba upp de svagare delarna genom att jobba sig igenom alla delarna och starta med det minst bra och avsluta med det bästa. Har hunden fått göra det några gånger så skapas en förväntan även i det minst kuliga. (http://www.sripublication.se/SRIweb2004/Malbildstr/SEmb1-24.pdf)

    Lite lugnare varianter på lekar så tycker jag att Canis doggie-zen (http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=35) är bra.
    Ett par andra bra artikel finns på Maria Hagströms hemsida... http://www.skogsborg.net/hundartiklar/traningslage/
    http://www.skogsborg.net/hundartiklar/genomtankta-beloningar/

    Innan jag använder leken som belöning så vill jag ha den väl injobbad så att hunden verkligen tycker att den är kul och att jag vet hur jag ska behålla kontrollen över leken...dvs jag ska alltid vara en viktig del av leken...i alla fall är ambitionen den! :)

    Jag utgår lite från det här och så får det vidareutvecklas utifrån vad som funkar med hunden!

    Kram på er!

    anna & hundarna

    SvaraRadera