onsdag 19 mars 2008

Klicker klicker klicker

Ja, det är kanske lite mycket klicker just nu. Men vi verkar alla tycka att det är roligt. Vessla börjar bjuda på fler och fler beteenden för att få sitt klick och belöning. Vi lunchpromenaden idag så tog jag klickern med mig och en massa köttbullar. Det blev ett par pass under våran promenad. Vi stannade bland annat vid en bänk, och så satte jag mig på bänken och Vessla fick bjuda till. Nu kom det ligg, sitt, tass, klättra upp på bänken med framtassarna, ta upp en pinne från backen med mera. Efter lite mera promenad så körde vi ett par pass precis utanför här hemma. Så jag satte mig på trappan utanför och så fick Vessla bjuda till. Återigen kom liknande beteenden som vid bänken utanför. Jag försöker att bara köra ungefär 1-2 minuter i taget och sen ta en paus på minst en halv minut innan hon får börja jobba igen.

Vi mötte en av grannarna utanför och Vessla blev ju totalt tokig! Måste hälsa, måste klättra, tugga och hoppas som ett vilddjur. Men jag tog henne mellan benen och sen fick hon sitta ner, och då fick hon hälsa och belöning. Det blev många upprepningar på att hon skulle sitta ner, för den där rumpan är alldeles för lätt!

På eftermiddagen blev det ett nytt klickerpass, och ånyo bytte jag position. Nu satte jag mig på golvet tillsammans med Vessla och då kom lite mer sociala beteenden fram. Hon pussade mig och nosade på mig och det gav också belöning. Det är roligt att se att beroende på min position så har Vessla olika lätt för att plocka fram olika beteenden.

4 kommentarer:

  1. GLAD PÅSK!

    Tro om ni kommit er iväg i detta vädret. Förhoppningsvis så körde ni igår då solen sken.

    Här bara snöar det och blåser halv storm har gjort så hela natten. Men flingorna varit små (tack o lov) men nu ser det ut som om det blir större... JAG vill ha VÅR

    Ha en trevlig helg så får vi hörs

    Kram

    SvaraRadera
  2. Glad Påsk önskar vi er...hoppas ni får en bra helg...!!

    Ha de gott...

    kram Sandra & Vinna...!

    SvaraRadera
  3. Glad påsk och varma kramar till er allihop. Kör försiktigt om ni beger er till Växjö. Ta väl hand om er och de små.
    Kramar Annelie, Fredrik och Geisha.

    SvaraRadera
  4. Klick, klick er! Jamen visst är det kul! :D
    Det svåraste tycker jag är att sluta i tid...det tycker Ida också som ALLTID bara vill MEEEER!
    Hoppas att ni får en härlig påskhelg med mycket ute-aktiviteter!
    Kram på er!
    anna

    SvaraRadera