onsdag 5 mars 2008

Vårblomma

Idag fanns den där, första vårblomman. En tussilago stod så stolt i en backe, och jag hade inte kameran med mig ;o( Men jag var lite fräck och plockade med mig den.



Jag och Vessla har varit ute på en rejäl promenad. Jag tränar en hel del på att hon ska lyssna på mig och går därför med henne i långlina. Det blir som en träning på att gå lös, fast jag har ändå kontrollen med hjälp av linan. Men jag försöker att använda rösten och kroppspråk så mycket som möjligt och bara ta till linan om hon verkligen inte lyssnar annars. När vi går på asfaltsväg så går hon så snällt vid min sida. Det är nästan löjligt så bra hon går. Någon enstaka avstickare, men oftast bara om jag bjuder på det genom att kasta en pinne åt henne eller så. Hon klarar även möten med folk och hundar, men då hjälper jag henne med rösten och ofta med godis också.

Däremot så går hon gör hon gärna mer avstickare om vi går på grusväg. I vanliga fall går vi ju alltid med koppel på på asfalt och hon har nog lärt sig att på asfalt går man nära. Det är inget jag vill ändra på genom att låta henne gå i långlina, utan hon får väldigt gärna fortsätta med att gå nästan otroligt snällt. Hon drar lite i koppel, men inte när hon går i linan. Men vi får börja träna mer på skogsvägar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar