måndag 3 mars 2008

Lite eftermiddagsträning

Vi känner ibland att Vesslas föremålsintresse är lite litet. Inte så att hon inte är intresserad av föremål, men hon väljer själv vilka föremål hon är intresserad av och vad hon vill göra med dem. På promenader så gillar hon att plocka upp pinnar, men hon vill helst behålla dem själv, tugga lite på dem och sen släpper hon dem. Hon kastar sig över papperstussar och tuggar sönder dem. Men hon är inte så intresserad av att komma med föremål till oss. Så idag tog jag med henne ut på altanen och så la jag ut 9 olika leksaker spridda över golvet. Vessla fick gå lös och göra vad hon själv ville, men så fort hon nosade på en leksak så klickade och berömde jag henne. Efter ett tag så ökade jag kravet till att hon skulle plocka upp leksaken i munnen, då blev det klick och belöning. Därefter började jag vänta på att hon skulle bära leksaken en stund, gärna gå i riktning mot mig och då kom klick och belöning. Efter ett par gånger då hon verkligen gått ut och hämtat leksaker i riktning mot mig så bröt jag övningen. Hon ville verkligen få gå och hämta fler leksaker, men då hade jag nått dit jag ville idag och hon ville mer, alltså ett mycket bra tillfälle att bryta. Självklart hade jag småpauser tidigare också, men efter dem fick hon fortsätta jobba. Det kändes som en mycket bra övning och Vessla verkade förstå vad jag ville.

När vi kom in så lockade jag upp Vessla i soffan, men hon var inte riktigt med på det. Slutligen fick jag upp henne i alla fall, men då kastar hon sig ner och rusar mot ytterdörren. Det var bara att klä på sig igen och ta ut henne. Hon har nämnligen äntligen börjat visa att hon vill gå ut. Då springer hon mot ytterdörren. Visserligen går hon ibland och bara lägger sig vid ytterdörren utan att hon vill ut, men när hon verkligen med intensitet går mot ytterdörren så tror jag nog att hon vill gå ut. Hon har mer eller mindre slutat att göra nr 2 i trädgården, så nu måste vi ta ut henne på andra sidan. Men det är ju egentligen väldigt positivt, för i slutändan så vill man ju inte att hon ska göra nr 2 i trädgården!

På promenaden tränade vi även på utställningsträning, att gå fint i koppel. Eftersom vi fick lära oss att vi gick i för långsamt tempo så har vi fått lägga en del krut på att få ordning på att gå snabbare utan en massa hopp och tugg. I lördags körde vi ett pass på planen här utanför med klickern. När jag sprang med henne så klickade Husse och omvänt. Det är så mycket lättare att se när hon travar på ett bra sätt om man står vid sidan. Men idag var jag ensam. Det känns dock som att hon börjar bli bättre. Men jag får börja lite långsammare och sen öka tempot, om jag startar snabbt så sätter hon sig i armen på mig, eller tar tag i kopplet och ska ha dragkamp.

Nu verkar hon återigen lite trött och har faktiskt slocknat i köket. Skönt med trött hoffe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar